Alt Text چیست؟ روش های بهینه سازی اسلحه پنهان سئو!

رویکرد جدید گوگل در جستجو تصاویر، برای سایت هایی که قصد دارند از طریق تصاویر ورودی دریافت کنند، یک موقعیت طلایی به حساب میآید. این قضیه وقتی جالب میشود که بدانیم میتوانیم با سئو تصاویر یا alt تصاویر، شانس دیده شدن سایت خود را دوبرابر کنیم.
گوگل در سال 2013 یک تغییر اساسی در سازوکار جستجوی تصویری خود داد. با این تغییر کاربران میتوانستند عکس های با کیفیت را تنها با کلیک در صفحه نتایج، مشاهده کنند و در صورت نیاز آن ها را دانلود کنند.
مشاهد کامل عکس در صفحه نتایج با اینکه از نظر کاربران، خیلی راحت و سرراست بود ولی برای سایت هایی که صاحب این تصاویر بودند، یک فاجعه محسوب میشد! چرا؟ برای اینکه کاربران دیگر برای دیدن آن ها وارد سایت مرجع نمیشدند و این یعنی ورودی ارگانیک آن ها از طرف گوگل کاهش پیدا میکرد.
شرکت Getty Images که یکی از سایت های مطرح در زمینه فروش تصاویر استوک آنلاین بود، به این حرکت گوگل واکنش نشان داد و از گوگل بخاطر نقض قوانین کپی رایت مدیران سایت شکایت کرد. این شکایت در واقع شروع یک تغییر دیگر در سازوکار Google Images بود.
زمزمه به وجود آمدن متن جایگزین تصویر یا alt عکس
بعد از طی کردن مراحل قضایی زیاد، سرانجام گوگل از طریق Twitter اعلام کرد:
«ما امروز در حال تغییر و بهروزرسانی بخش جستجوی تصاویر خود هستیم تا به کاربران کمک کنیم آسان تر به سایت های مفید دسترسی داشته باشند. این یعنی مجبوریم دکمه View Image را از صفحه نتایج تصاویر خود حذف کنیم و به جای دکمه View را بدون تغییر نگه داریم تا جستجو کنندگان عکس مورد نظر را در محتوای داخل سایت مشاهده کنند.»
نتیجه؟ رویکرد جدید گوگل در تصاویر (یعنی کلیک بر روی سایت برای مشاهده کامل عکس) برای سایت هایی که قصد دارند از طریق تصاویر ورودی دریافت کنند، یک موقعیت طلایی به حساب میآید. این قضیه وقتی جالب میشود که بدانیم با رعایت یک سری قوانین در متن جایگزین تصویر یا image alt، میتوانیم شانس دیده شدن سایت خود را از طریق جستجوی عکس گوگل زیاد کنیم.