قانون سه کلیک

یکی از چالش های مفید که دارای پیشنیه زیادی است چالشی است به اسم �قانون سه کلیک� یا �قانون سه ضربه (Tap) �. قانون سه کلیک یا سه ضربه می گوید که فاصله بین صفحات مختلف وبسایت نباید بیشتر از سه  کلیک باشد، یعنی یک کاربر با سه کلیک بتواند اطلاعات کل صفحات آن وبسایت را مرور بکند.

خلاف این قانون، باور دارند که کاربر حتی اگر به اطلاعات مفیدی در سه کلیک یا ضربه داخل وبسایت دسترسی پیدا نکرد وبسایت یا اپلیکیشن شما را ترک نخواهد کرد. در این نظریه ی مخالف، عقیده بر آنست که تعداد کلیک ها هیچ تاثیری روی بیشتر ماندن کاربر یا حتی پیدا کردن اطلاعات مفید توسط کاربر ندارد. نظریه درست آنست که کاربر با کلیک کردن های کم یا متعدد نمی تواند نشان دهد که از وبسایت راضی است یا خیر.

اما چیزی که در رفتار کاربر با وبسایت  نقش اساسی دارد، سررشته موضوعاتی است که در وبسایت قرار می گیرد، اگر شما یا هر قانونی دیگر کاربر را به قانون سه کلیک متقاعد کند، مطمئنا اطلاعات زیادی نمی تواند از این راه در وبسایت پیدا بکند. تست های سازمان UIE نشان می دهد که کاربران همیشه بعد از سه کلیک از وبسایت خارج نمی شوند و حتی این فکر نیز به ذهنشان خطور نمی کند که بعد از انجام سه کلیک، دیگر این وبسایت بدرد نمی خورد، بلکه خیلی از اوقات کاربر وبسایت را بیشتر نیز دنبال می کند.

در تست های Jakob Nielsen نشان داده شده که توانایی پیدا کردن محصولات در یک سایت فروشگاهی توسط مردم با طراحی جدید و استفاده از تکنولوژی های مدرن، ۶۰۰ برابر از پیش بهبود یافته و کاربر می تواند در سریعترین زمان ممکن کالای مورد نیاز را بیابد، در این طراحی محصولات باید حداکثر از صفحه اصلی سایت ۴ کلیک فاصله داشته باشند.

در تحقیقات  UIE نشان داده شده که واقعا تعداد کلیک ها موثر نیستند و هدف اصلی از ماندن کاربر در وبسایت حساب نمی شود، این تحقیقات نشان داده که لینک ها با برچسب هایی که سررشته اطلاعات داخل آن صفحه را نشان می دهد می تواند تاثیری بسیار بیشتری روی پیدا کردن اطلاعات مفید توسط کاربر داشته باشد.

یک توصیه، سعی کنید بجای استفاده از قانون سه کلیک همواره بیاد داشته باشید که قانون یک کلیک  جایگزینی بهتر است، قانون یک کلیک می گوید شما  با دادن سررشته اطلاعات به کاربر، با هر کلیک وی را به مقصد اصلی و هدف وبسایت (فروش محصول، بازدید مطلب و…) راهنمایی بکنید، در این قانون ذکر شده که همیشه محدودیت قرار دادن باعث می شود که یک کاربر از وبسایت زده شود، اما یک کلیک مانده به هدف می تواند امیدی بهتر باشد.

هیچ عدد جادویی وجود ندارد

ابتدای امر که قانون سه کلیک اختراع شد همه از جادویی بودن عدد سه، در طراحی وبسایت صحبت می کردند، اما نظریه ای وجود دارد که می گوید هیچ عدد جادویی وجود ندارد، چرا؟ چون اساس هدف وبسایت ها با هم متفاوت است و این یک قانون کلی نمی توان در نظر گرفت. ما وبسایت ها را می سازیم تا به کاربر اجازه دهیم که مطالب را بدون سردرگمی و تقلای زیاد پیدا بکند، پس نباید کاربر را به این فکر محدود کرد، نباید نگران تعداد کلیک ها شد بلکه سعی کنید که اطلاعات را در سریعترین زمان ممکن به کاربر ارائه دهید.

Joshua Porter یکی از مخالفان قانون سه کلیک می گوید:

قانون سه کلیک روی مشکل اصلی �پیدا کردن سه رشته اطلاعات� تمرکز ندارد و بیشتر دارد مسئله را مشکل تر می کند، شمارش تعداد کلیک ها نکته اصلی برای کاربران یک وبسایت نخواهد بود و من فکر نمی کنم که این قانون بتواند در پیدا کردن اطلاعات مهم به کاربران و بازدید کنندگان کمکی بکند.

دو نکته:

  • نکته اول: لازم نیست که صفحات سه کلیک از صفحه فرود فاصله داشته باشند، با این حال، توصیه می‌کنیم هنگام طراحی ناوبری سایت خود، قانون سه کلیک را هم در نظر بگیرید. چون هر چه سایت ساده‌تر باشد، نتیجه بهتری در زمینه سئو و بهینه سازی سایت خواهید گرفت.
  • نکته دوم: لینک دادن به صفحات مهم اغلب مفید است، اما اگر یک صفحه در ساختار داخلی خود به صفحات متعددی لینک داده شده باشد الزاماً باعث ارتقا رتبه صفحه نمی‌شود، حتی اگر پیج رنک گوگل هم در آن گنجانده شده باشد. در سال 2018، الگوریتم‌هایی که برای بررسی ارتباط محتوای صفحات، بررسی کیفیت صفحه و سایت استفاده می‌شوند همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن قرار دادن صفحات منحصر به فرد و مناسب در بالای صفحه نتایج جست و جوی گوگل است، به همین خاطر وب مسترها باید تلاش کنند تا ارزش محتوایی لینک‌های داخلی خود را در سایت‌های کوچک به حداکثر برسانند و صرفاً به دنبال محبوب ساختن لینک صفحه خود نباشند.