چگونه کلمات کلیدی پولساز انتخاب کنیم ؟
سوالی که جواب آن هم برای سئو کاران هم برای مدیران سایت ها و هم برای کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم می باشد . یافتن کلمات کلیدی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی در سئو یکی از مهم ترین مراحل سئو و بهینه سازی سایت می باشد و اگر این مرحله را درست انجام ندهیم تقریبا تمام تلاش ما برای جذب کاربران هدفمند و مناسب برای کسب و کار بیهوده خواهد بود . برای انتخاب کلمات کلیدی سایت و انتخاب کلمات کلیدی مناسب شما باید نکاتی را رعایت کنید که بتواند شما را از دام رقابت با رقیبان سرسخت نجات دهد. برای انتخاب کلمات کلیدی سایت ما باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم و بر اساس آنها کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت را جمع آوری کنیم .
اگر می خواهید در تولید محتوا برای سایت بهترین نتیجه را بگیرید قطعا باید بدانید کاربران دنبال چه چیزی می گردند , چون هدف اصلی تولید محتوا برای سایت جذب کاربر , تعامل با محتوا و در نهایت علاقه مند کردن کاربران به محصولات و خدمات سایت است . پس انتخاب کلمات کلیدی در سئو و نحوه نوشتن کلید واژه در مقاله بسیار ضروری است . برای اینکه بدانیم کاربران دنبال چه چیزی هستند ؟ چگونه جستجوهایشان را انجام می دهند؟ برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایت ابتدا ما باید مفهوم دقیق کلمات کلیدی را درک کنیم تا بتوانیم بهترین کلمات کلیدی برای سئو را انتخاب کنیم .
این مقاله به شما کمک می کند تا به یک شخص حرفه ای در یافتن کلمات کلیدی تبدیل شوید.
منظور از کلمات کلیدی چیست ؟
کلیدی واژه ها کلمات یا عباراتی هستند که مشخص می کنند کاربران چه چیزی را در موتوهای جستجو جستجو می کنند یا کلمات و عبارتی هستند که یک موضوع را توصیف می کنند که در اغلب موارد موضوع مورد اشاره موضوعی است که شما می خواهید در رابطه با آن مقاله ای بنویسید و آن را در سایت خود منتشر کنید. یا به عبارتی بهتر می توانیم بگوییم کلید واژه ها یک پل میان محتوا سایت شما و مخاطبان هدف سایت شما هستند .لذا بسیار مهم است که بدانید کاربران اینترنت دقیق به دنبال چه چیزی هستند ؟ چه نوع کلمات یا عباراتی در حوزه کاری شما جستجو می کنند ؟ کدام یک از این کلمات می تواند برای شما هدفمند و پولساز باشد ؟ و شما چگونه باید این کلمات را تشخیص دهید و از آنها در سایت خود برای بهینه سازی سایت استفاده کنید؟
چرا باید تحقیقات کلمات کلیدی در سئو را انجام دهیم ؟
همانطور که در بالا شاره شد کلید واژه ها کلمات و عبارتی هستند که کاربران آنها را در موتورهای جستجو سرچ می کنند و گوگل یا سایر موتورهای جستجو بر اساس واژها ی جستجو شده یک سری سایت را به جستجو کننده پیشنهاد می دهد اما نکته ی مهم در این فرایند این است که ترتیب قرار گیری این سایت ها در لیست گوگل یا صفحات گوگل را خود گوگل مشخص می کند و این کاملا بستگی به بهنیه سازی سایت دارد همچنین سختی کلمات کلیدی سایت پس شما نا خواسته وارد یک رقابت بزرگ با رقیبان حوزه ی کاری خود می شوید و هدف اصلی سئو و بهینه سازی سایت نیز همین است , چگونه بهترین رتبه را کسب کنیم ؟ چگونه در صفحه اول گوگل باشیم ؟ چون صفحه اصلی گوگل بیشترین نرخ کلیک ها بر روی یک سایت را به خود اختصاص می دهد اما بعضی وقت ها هم رقیبان سرسخت هستند و هم کلید واژها بسیار سخت ! پس شما نیاز به یک استراتژی خوب دارید که اولین مرحله این استراتژی انتخاب کلمات کلیدی است.
بدون تحقیقات نمی توانید در رتبه های خوب گوگل قرار بگیرید و چشم بسته هم نمی شود از جستجوی کاربران سر درآورد لذا باید در مورد کلیدواژه ها و انتخاب کلمات کلیدی برای سایت تحقیقات گسترده ای انجام دهیم این کار به ما کمک می کند کلمات مناسب برای سئو را تشخیص دهیم و از همان ابتدای کار قدم های درستی برای بهینه سازی سایت بر داریم و راحتر کاربران هدفمند را جذب کنیم . توجه داشته باشید که اصلا مهم نیست شما چه کلماتی را حدس می زنید بلکه چیزی که کاربران در موتورهای جستجو می نویسند و جستجو می کنند مهم است و همچنین اینکه خود موتورهای جستجو چگونه کلمات را به هم ربط می دهند . خوب تا اینجا مفاهیم کلمه ی کلیدی سایت و دلایل تحقیقات کلمات مناسب برای سئو را درک کردید حال به سراغ مبحث اصلی مقاله می رویم نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت.
چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم ؟
قبل از انتخاب کلمات کلیدی سایت و انجام هرگونه تحقیقات پیرامون این موضوع شما ابتدا باید انواع کلمات کلیدی را بشناسید و درک کنید که کاربران چه نوع کلمات یا عبارتی را با چه هدفی جستجو می کنند زیرا الگو های رفتاری کاربران در موتورهای جستجو نشان می دهد که جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران در طول بازه های زمانی تغییرات زیادی کرده است که این موضوع را با مثال توضیح خواهم داد ابتدا بپردازیم به انواع این کلمات :
- کلمه کلیدی نیاز محور
- کلمه کلیدی اطلاعاتی
- کلمه کلیدی محصول محور
کلمه کلیدی نیاز محور
این نوع کلمات کلیدی بر اساس نیاز کاربران جستجو می شوند مهم ترین هدف از جستجوی این نوع کلمات در گوگل یا سایر موتورهای جستجو تقریبا بالای 90% فقط خرید محصول یا خدمات است . این نوع کلمات بیش از سه کلمه می باشند و تقریبا حجم جستجوی پایینی دارند مثلا خرید لپ تاپ 15 اینچی اچ پی مدل RA008 – A دلیل اصلی پایین بودن حجم جستجوی این نوع کلمات دقیقا نیاز محور بودن آنها است چون کسی که لپ تاب نمی خرد هیچ وقت کلمه ی لپ تاپ 15 اینچی اچ پی مدل RA008 – A را جستجو نمی کند و این نوع کلمات فقط توسط خریداران واقعی جستجو می شوند. توجه داشته باشید که علی رغم پایین بودن حجم جستجوی پایین این نوع کلمات کلیدی در مورتورهای جستجو بیشترین نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به خریداران را این نوع کلمه ها و عبارت تشکیل می دهند.
کلمه ی کلیدی اطلاعاتی
این نوع کلمات همانطور که از اسمشان پیداست اطلاعاتی هستند یعنی اطلاعاتی را پیرامون یک موضوع در اختیار کاربران قرار می دهند و عموما از یک یا دو کلمه تشکیل می شوند مثلا فتوشاپ یا عکاسی پس زمانی که کاربران این نوع کلمات را در اینترنت جستجو می کنند هدفشان خرید محصول یا خدمات خاصی نیست صرفا به دنبال اطلاعاتی پیرامون موضوع هستند شاید بعدا بخواهند فتوشاپ یا عکاسی را یاد بگیریند اما در حال حاضر هدفمند و پولساز نیستند! این نوع کلمات بیشترین حجم جستجو در اینترنت را در حوزه های خاص به خود اختصاص می هند و عموما در ابتدای پروژه های بیهنه سازی سایت انتخاب مناسبی نیستند!. چون نرخ تبدیل بسیار پایینی علی رغم حجم جستجوی بسیار بالا دارند و همچنین به شدت رقابتی هستند و ریسک پذیری بالایی دارند و احتمال شکست پروژه های سئو با این نوع کلمات تقریبا بالای 90 درصد است . اگر هم بتوان در این نوع کلمات رتبه هایی خوبی گرفت همانطور که گفتم چون هدفمند نیستند تقریبا نرخ تبدیل خیلی پایینی خواهد داشت.
کلمه کلیدی محصول محور
این نوع کلمات همانطور که از اسمشان پیداست پیرامون یک محصول اطلاعاتی را به کاربر می دهند و این یعنی وقتی کاربر می خواهد اطلاعاتی را پیرامون یک محصول به دست آورد عموما این نوع کلمات را در موتورهای جستجو سرچ می کند در این نوع کلمات کاربر می خواهد خرید کند اما تصمیم قطعی برای خرید را نگرفته است این نوع کلمات بین دوتا چهار عبارت را شامل می شوند یک کلمه ای نیستند! شاید بیشتر از چهار کلمه باشند مثلا لپ تاپ 15 اینچی اچ پی مدل RA008 – A همانطور که مشاهده می کنید بیش از یک کلمه و حتی چهار کلمه است اما محصول محور است. این نوع کلمات عموما دارای نرخ تبدیل مناسبی نسب به کلمات اطلاعاتی هستند و تقریبا حجم مناسبی از جستجو را دارند نه بیشتر نه کمتر نسبت به کلمات اطلاعاتی شاید نسبتی بین 1 به 4 یا 1/4 . با توجه به اینکه این نوع کلمات محصول محور هستند می توانند حجم مناسبی از بازدید کنند گان تقربا هدفمند وارد سایت کنند.
پس بر اساس ماهیت کلمات کلیدی در سئو اولویت در بهینه سازی با کلمات نیاز محور , محصول محور و در اخر اولویت با کلمات اطلاعاتی است . این فقط یک دسته بندی کلی از کلید وازه ها است . اینکه نحوه انتخاب کلمات کلیدی سایت یا نحوه قرار دادن کلمات کلیدی در سایت چگونه باید باشد بستگی زیادی به پارامترهایی خواهد داشت که در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.
اما چرا در انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایت گفتم اولویت با کلمات کلیدی نیاز محور می باشد ؟ برای پاسخ به این سوال از مفهوم الگوهای رفتاری کاربران در جستجوی کلمات در موتورهای جستجو استفاده می کنیم ابتدا یک مثال را بررسی کنیم :
بر گردیم به ده تا 15 سال قبل زمانی که برای اولین بار کلمه های مانند دانلود , نرم افزار , فیلم توسط کاربران اینترنت در موتورهای جستجو جستجو شد . به شخصه به یاد دارم زمانی که می خواستم نرم افزارهایی را از اینترنت دانلود کنم فقط کلمه ی دانلود نرم افزار را در باکس جستجوی گوگل وارد می کردم و در سایت هایی که لیست می شدند به جستجو می پرداختم اما نتایج خوبی را مشاهده نمی کردم چون تقریبا هم برای سایت ارائه دهنده هم برای گوگل درک مفهوم دانلود نرم افزار یک درک بسیار کلی بود شاید من دنبال نرم افزار دانلود بودم در آن زمان من هیچ دیدی نسب سئو و علم موتورهای جستجو یا حتی نحوه عملکرد موتورهای جستجو نداشتم چون اصلا نمی دانستم سئو چیست ….
با ادامه روند کم کم هم بنده هم به احتمال زیاد تمامی کاربران اینترنت به جای جستجوی کلمات دانلود (اطلاعاتی) , نرم افزار , فیلم , فتوشاپ و … کلماتی مانند دانلود نرم افزار دانلود (تقریبا محصول محور اما محصول رایگان) یا دانلود نرم افزار دانلود منیجر(نیاز محور چون دققا مشخص است که کاربر به دنبال چه چیزی می گردد) جستجو کردیم و این روند همین گونه ادامه داشت رفته رفته کاربران کلمات کلیدی بلند ( Long Tail Keywords ) را جستجو می کردند و سئو کاران حرفه ای نیز به این موضوع پی برده و در انتخاب کلمات کلیدی سایت برای سئو دقت می کردند چون با گذشت زمان کلمات کلیدی اطلاعاتی در سطوح بالای رقابت قرار می گرفتند و تقریبا به کلمات کلی تبدیل می شدند در عوض برای جذب کاربران هدفمند کار بر روی کلمات کلیدی محصول محور و نیاز محور در دستور کار قرار گرفت. حال ببینیم روند و نرخ تبدیل هر کدام از این نوع کلمات چگونه است.
در این نمودار می خواهیم رقابت و نرخ تبدیل کلمات کلیدی در سئو سایت را بررسی کنیم و بر اساس نتیجه گیری از این نمودار بهترین کلمات کلیدی سایت و کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کنیم. پس در بتدا به تشریح نمودار می پردازیم این نمودرا سعی دارد رابطه بین رقابت و نرخ تبدیل انواع کلمات کلیدی سایت را بررسی کند.
انتخاب کلمات کلیدی , بهترین کلمات کلیدی , کلمات کلیدی مناسب
همانطور که در این تصور مشاهده ی می کنید سه نوع از کلمات کلیدی سایت بر اساس رقابت و نرخ تبدیل با هم برسی شده اند کلمه ای که بیشترین حجم جستجو را به خود اختصاص داده “دانلود” دارای رقابت بسیار بالایی است و شروع پروژه سئو با این نوع کلمات اصلا مناسب نیست چون هم هزینه بسیار زیادی نیاز است هم اینکه اصلا مشخص نیست کاربر دنبال دانلود چه چیزی است و در کل جزء کلمات کلیدی مناسب برای سئو کردن سایت نمی باشد زیرا ما می توانیم از کلمه ی دانلود در هر زمینه ای استفاده کنیم همچون دانلود نرم افزار , دانلود فیلم , دانلود آهنگ , پس این کلمه علاوه بر این که در دسته بندی کلمات اطلاعاتی دسته بندی می شود دارای رقابت بسیار بالا نرخ تبدیل بسیار پایین می باشد و در بهینه سازی سایت جزء کلمات دشوار قرار دارد.
در اواسطه نمودار با کلمات کلیدی تقریبا محصول محور مواجه می شویم همانطور که توضیح دادم این نوع کلمات بیش از یک کلمه هستند و اصولا زمانی که کاربر این نوع کلمات را جستجو می کند هدف خریدن یک محصول یا خدمات است اما هنوز تصمیم کاربر نهایی نشده است پس در این قسمت برای بالا بردن نرخ تبدیل به تکنیک های بازاریابی نیاز خواهیم داشت که از حوصله این مقاله خارج است. همانطور که در نمودار مشاهده می شود این نوع کلمات تقریبا نسبت به جستجوی عبارات 1 کلمه ای حجم جستجوی پایینی دارند اما نرخ تبدیل بیشتری نسب به عبارات 1 کلمه ای را به خود اختصاص داده اند لذا رقابت در این نوع کلمات به نسبت عبارات یک کلمه ای تقریبا کم است و می توان گفت در دسته کلمات کلیدی سخت و متوسط قرار می گیرند انتخاب این نوع کلمات در اولویت دوم قرار می گیرد و می توانند با انجام فرایند بازاریابی نرخ تبدیل کل را افزایش دهند.
در انتهای نمودار همانطور که مشاهده می شود کاربران کاملا از عبارت توصیفی مشخص , هدفمند و دقیق برای رفع نیاز خود استفاده کرده اند این نوع کلمات کلیدی در سئو دارای رقابت پایینی بود و باتوجه به حجم جستجوی کم نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند مثل کلمه “دانلود نرم افزار دانلود منیجر همراه با کرک” این نوع کلمات برای بهینه سازی سایت بسیار مناسب هستند چون حجم خوبی از مشتریان و کاربران هدفمند را وارد سایت می کنند.
آموزش انتخاب بهترین کلمات کلیدی در سئو
حال با توجه به مباحث بالا و اهمیت درجه سختی , رقابت , و نرخ تبدیل ما باید بهترین کلمات کلیدی سایت را برای سئو انتخاب کنیم که همانطور که قبلا اشاره کردم پارامترهای دیگری نیز در این مورد دخیل می باشند که در این بخش به برسی آنها می پردازیم پس قبل از اینکه لیست کلمات کلیدی را درست کنیم اول این پارامترها رابرای انتخاب کلمات کلیدی سایت بررسی می کنیم.
- پیشنهاد کلمات کلیدی از مشتری شما
- مفهوم Latent Semantic Indexing در سئو
- رقیبان سایت شما چگونه عمل می کنند ؟
- سختی کلمات را بررسی کنید
- محاسبه دشواری کلمات کلیدی سایت
پیشنهاد کلمات کلیدی از مشتری شما
یک پارامتر بسیار مهم که در همان ابتدای تحقیق کلمات کلیدی باید به آن توجه کنید کلماتی هستند که مشتری شما پیشنهاد می دهد بدون شک او حوزه ی کار خود را بهتر از شما می شناسد و شما باید در تمام مراحل سئو این کلمات را در صورت امکان بر اساس مطالبی که گفته شد در نظر بگیرید.کلماتی را که کارفرما پیشنهاد می دهد باید در الویت قرار دهید اما الزاما نباید روی آن ها کار کنید چون کارفرما از دیدگاه شخصی خود این کلما را پیشنهاد می دهد و شاید هیچ گونه دیدی نسبت به الگوهای رفتاری کاربران در جستجوی کلمات نداشته باشد و همانطور که گفتم اصلا مهم نیست شما در مورد کلمات کلیدی چگونه فکر می کنید مهم این است کاربران هدفمند به دنبال چه چیزی هستد.
شما باید تمامی این موارد را در ابتدا و قبل از انجام فرایند های سئو و بیهنه سازی به کارفرما ی خود توضییح دهید و در مرحله تحقیق کلمات کلیدی کلمات نهایی را تعیین کنید و برای سئو ردن انها برنامه اجرایی خود را زمانبندی کنید . اگر هم کلمات کلیدی کارفرما مناسب بود که باید آنها را نیز در لیست کلمات کلیدی سایت قرار دهید در غیر این صورت موارد را توضیح داده و ریسک پذیری و دشواری کلمات را به کارفرما توضیح دهید تا با مسئولیت خود کار سئو روی این نوع کلمات را تایید کند.
مفهوم Latent Semantic Indexing در سئو
برای اینکه مفهوم lsi در سئو را برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب بهتر درک کنید با یک مثال این مورد را توضیح می دهم فیلم “تایتانیک ” را در نظر بگیرید اگر بخواهیم در رابطه با فیلم تایتانیک یک محتوا در سایت منتشر کنیم چگونه می توانیم lsi برای این محتوا در نظر بگیریم . ابتدا باید مفهوم lsi در سئو را بدانیم :
LSI یک زیر مجموعه سیستمی در الگوریتم موتور جستجو می باشد که به موتور جستجو این امکان را می دهد تا درک بهتری از موضوع صفحات سایت پیدا کند.توجه کنید که LSI فقط یک زیر سیستم است و همه الگوریتم های موتور جستجو برای تشخیص ارتباطات معنایی کلمات در LSI خلاصه نمی شوند. حال با توجه به این تعریف این الگوریتم به گوگل کمک می کند که دقیقا متوجه شود که هدف کاربر از جستجوی کلمه تایتانیک مثلا کشتی تایتانیک است یا فیلم تایتانیک در حقیقت LSI بیشتر بر روری مفهوم کلمه کلیدی اصلی تمر کز می کند نه عین عبارت کلیدی. برای اینکه بتوانیم این مفهوم را در بین کلمات کلیدی سایت برای تولید محتوا استفاده کنیم بهتر است در محتوای خود از LSI کلمات کلیدی مناسب نیز استفاده کنیم.مثلا می توانیم بخشی از مقاله را اینگونه بنویسم با توجه به اینکه موضوع محتوا فیلم تایتانیک است:
فیلم تایتانیک در سال …. توسط کارگردان فیلم سینمایی …. اهل…. در مدت… ساخته شد. بازیرگران فیلم تایتانیک آقای….. و خانم…. دارای سابقه…. دربازیگری….بوده اند…. و به همین شکل ماهیت محتوا بر اساس LSI ها به گوگل می فهماند که این محتوا در مورد فیلم تایتانیک است نه کشتی تایتانیک!!! اما چگونه LSI را پیدا کنیم .همانطورکه گفتم LSI ها بر اساس کل کلمات کلیدی در سایت کار می کنند و شما پس استخراج کلمات کلیدی مناسب برای سایت باید این کلمات را با LSI ها مقایسه کنید تا بتوانید به یک ترکیب خوب از کلمات برسید. روش ها و ابزارهای مناسبی برای یافتن کلمات کلیدی LSI وجود دارد که دو نمونه ازآنها را که بهتر و کامل تر هستند را خدمت شما معرفی می کنم.
اولین و بهترین ابزار خود گوگل است ما با این مثال “روتوش تصویر درفتوشاپ” این مبحث را ادامه می دهیم اگر شما عبارت “روتوش تصویر درفتوشاپ” را در سرچ باکس گوگل تایپ کنید به صورت خودکار گوگل یکسری کلمه یا عبارت به شما پیشنهاد می دهد که همگی آنها عبارات توصیفی کلمه ای هستند که در گوگل جستجو کرده اید طبق تصویر زیر.
کلمات کليدي مشابه هم
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید علاوه بر روتوش تصویر درفتوشاپ که کلمه مورد جستجو می باشد عبارات توصیفی هدفمند تری نیز گوگل پیشنهاد می دهد که بهتر است از این ها نیز در کلمات کلیدی سایت استفاده شود تا لیست کلمات کلیدی بهتر و با کیفیت تر شود. در زیر نتایج در گوگل نیز عباراتی در پایین نمایش داده می شوند که همان مفهوم مورد بررسی را دارند.
ابزار LSI Graph یک ابزار رایگان کلمات کلیدی LSI است که برای کمک به شناسایی اصطلاحات مرتبط برای استفاده در سئو سایت طراحی شده است. نحوه کار با این ابزار بسیار ساده است و از کلمات و عبارات فارسی نیز پشتیبانی می کند عبارات خود را در باکس جستجو نوشته و جستجو را شروع کنید استفاده از این ابزار محدودیت دارد ولی با همان محدودیت نیز جوابگوی نیاز ما ایرانی ها است محدودیتش هم تعداد دفعات استفاده در روز است!!
بر اساس ماهیت تصویر کاملا نحوه استفاده از این ابزار مشخص است. ما برای تمامی کلمات کلیدی که در پایان انتخاب خواهیم کرد در حین نوشتن مقاله یا محتوا از کلمات کلیدی LSI نیز استفاده می کنیم چون گوگل و سایر موتورهای جستجو علاوه بر در نظر گرفتن کلمات کلیدی مناسب مفاهیم مربوط به کلمات کلیدی را هم در نظر می گیرند.
رقیبان سایت شما چگونه عمل می کنند ؟
گام بعدی برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی در نظر گرفتن رقیبان است اینکه چه رقیبانی و با چه قدرتی در حال حاضر در حوزه فعالیتی شما کار می کنند سایت آنها به لحاظ قدرت دامین و صفحات چگونه است ؟ چه تعدا از صفحات آنها در حال حاضر در گوگل ایندکس شده است ؟ و سوالاتی از این قیل که باید به آنها پاسخ دهیم تا در انتخاب کلمات کلیدی دچار اشتباه نشویم یا از روی احساس ناخواسته در دام کلمات کلیدی سخت و دشوار نیفیتیم. چون سئو یک کار مداوم و پیوسته است بدون شک رقیبان شما نیز در حال اجرای استراتژی سئو هستند تا بهترین نتیجه را بگیرند اینکه رقیبان سایت شما چه نوع کلمات کلیدی را انتخاب کرده اند و روند سئو و بهینه سازی کلمات کلیدی سایت رقیب شما در چه سطحی می باشد همگی پارامترهای مهمی برای شروع پروزه های سئو می باشند.
سختی کلمات را بررسی کنید
پارامتر بسیار مهم برای در انتخاب کلمات کلیدی مناسب بررسی سختی کلمات است شاید کلمه ای یا عبارت خاصی حجم جسجوی بسیار بالا ولی رقابت اندکی داشته باشد که شما برای انتخاب کلمات کلیدی سایت باید حتما آنها را در نظر بگیرید. روش هایی برای محاسبه مدل سختی کلمات وجود دارد اما در اینجا یک روش نسبتا راحت برای تشخیص سختی کلمات را بررسی می کنیم. در این مدل سختی کلمات بر اساس تعداد صفحات ایندکس شده رقیبان و قدرت دامنه رقیبان محاسبه می شود .
محاسبه دشواری کلمات کلیدی سایت
برای تشخیص دشواری شما باید کلمات کلیدی سایت را در سه حالت زیر در موتورهای جستجو ( ترجیحا گوگل ) جستجو کنید و بر اساس تعداد نتایجی که به دست می آید سختی کلمات را بسنجید:
- دانلود نرم افزار
- “نرم افزار”
- “دانلود نرم افزار”: intitle
همانطور که مشاهده می کنید ما از سه مدل جستجو برای بررسی میزان رقابت و سختی کلمات استفاده می کنیم , در ابتدا کلمات کلیدی مناسب را که برای سئو و بهینه سازی سایت انتخاب کرده اید را یک بار به صورت ساده (دانلود نرم افزار) در گوگل جستجو کنید و تعداد نتایج را مشاهده کنید در بالای اولین نتیجه گوگل تعداد نتایج را نمایش می دهد . این کار را با دو مدل جستجوی دیگر نیز انجام دهید “نرم افزار” , “دانلود نرم افزار”: intitle و برای همین موارد نیز نتایج را یاداشت کنید توجه داشته باشید تعداد نتایج به دست آمده در حالت ساده بیشتر از دابل کد و در دابل کد بیشتر از intitle است در واقع کمترین نتایج مربوط به جسجو بر اساس مدل intitle خواهد بود. حال از این جدول برای بررسی سختی کلمات کلیدی استفاده کنید. توجه داشه باشید ملاک برای تشخیص تعداد نتایج intitle یا میانگین سه مدل جستجو خواهد بود.
- کمتر از 1000 نتیجه بسیار آسان
- کمتر از 10000 نسبتا سخت
- کمتر از 100000 سخت
- بیشتر از 1000000 بسیار سخت
علاوه بر اینها بعد از تشخیص دشواری کلمات کلیدی سایت باید قدرت دامین ( PA , DA) رقیبان را نیز در این مورد بررسی کنید. برای این کار همان کلمه ی کلیدی را در حالت ساده (دانلود نرم افزار) جستجو کنید و نتایج دو یا سه صفحه گوگل را بررسی کنید و دامین اتوریتی و پیج اتوریتی صفحات سایت هایی که با این کلمه در سه صفحه گوگل هستند را بررسی کنید اگر قدرت دامین زیاد بود صفحات 5 یا حتی 6 را هم بررسی کنید. برای مثال فرض کنید در حالت ساده شما به ازای یک کلمه ی کلیدی 1000 نتیجه به دست آورده اید می توان گفت سطح دشواری تقریبا ساده است . اما باید دامین اتوریتی و پیج اتوریتی صفحات نیز مورد بررسی قرار گیرد حال اگر مثلا 30 تا نتیجه اول گوگل دارای دامین اتورتی 30 و پیج اتوریتی 30 یا بیشتر از 30 بودند این کلمه در گروه سخت قرار می گیرد . اما اگر مثلا اولین نتیجه گول دارای دامین اتورتی 15 و پیج اتوریتی 20 یا حتی کمی بیشتر این کلمه در گروه آسان قرار می گیرد و به راحتی می توان در این کلمه رتبه ی خوبی گرفت اما در حالت قبل هم کمی زمان لازم است هم باید سئو داخلی خوب پیاده شود و هم بک لینک سازی خوبی روی صفحه انجام شود.
نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب بر اساس لیست کلمات کلیدی
تا اینجا نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب را بررسی کردیم و پارامترهایی که باید در انتخاب کلمات کلیدی لحاظ می کردیم را در نظر گرفتیم .براساس این نکته که که تعداد کلمات کلیدی سایت فقط یک یا دو کلمه نمی باشد لذا برای سئو و بیهنه سازی سایت ما باید لیست کلمات کلیدی سایت را بسازیم و کار بهینه سازی را بر اساس این کلمات انجام دهیم. ابزارهایی وجود دارند که در این امر به ما کمک می کنند و علاوه بر لیست کلمات تعداد بازید در یک ماه را نیز به ما نشان می دهند حتی برخی سرویس ها میزان سختی کلمات را نیز مشخص می کنند و ما فقط باید بر اساس این نتایج تحلیل انجام دهیم تا به یک نتیجه خوب برسیم.
آنالیز کلمات کلیدی سایت با Google Trends
این ابزار یکی از بهترین سرویس های گوگل برای بررسی ترند کلمات می باشد در حال حاضر استفاده از این ابزار رایگان است. این ابزار قابلیت بررسی کلمات کلیدی ( اکثر کلمات کلیدی کوتاه ) و مقایسه روند رشد یا نزول این کلمه با دیگر کلمات را فراهم می کند . می توان گفت این ابزار یک ابزار برای تحلیل اولیه کلمات کلیدی و بررسی نیاز مخاطبان می باشد . شما با استفاده از این ابزار می توانید میزان ترند کلمات را در بازه های مختلفی زمانی بر اساس اطلاعات جغرافیایی بررسی کنید که با استفده از فیلترهایی که در اختیارتان قرار می دهد انجام این کار بسیار ساده شده و به راحتی می توانید در نتایج نهایی فیلتر اعمال کنید.
ابزار گوگل ترندز
همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید ما با استفاده از سرویس گوگل ترند چند کلمه را با هم مقایسه کردا ه ایم که شما می توانید روند ترند این برند ها را مشاده کنید همچنین یک حجم جستجو را نیز در بازه زمانی برای شما مشخص می کند که می توانید از طریق فیلترهای بالا این بازه ها را تغییر دهید.
آنالیز کلمات کلیدی سایت با Keyword Planner
یکی دیگیر از ابزارهای فوق العاده حرفه ای گوگل که در یافتن کلمات کلیدی سایت به شما کمک بزرگی می کنند استفاده از سرویس Keyword Planner می باشد. این ابزار به دو صورت رایگان و پولی در اختیار شما قرار می گیرد .در نسخه ی پولی به صورت دقیق میزان جستجوی کلمات مشخص شده است و شما می توانید به راحتی از این ابزار برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.در نسخه ی رایگان این سرویس تمام کلمات جستجو شده مرتبط به حوزه کسب و کار شما را در اختیار شما قرار می دهد ولی میزان دقیق جستجوی کلمات را نشان نمی دهد. برا ساس پیشنهاد کلمات کلیدی توسط کارفرما می توانید از این ابزار بهترین استفاده را داشته باشید. این سرویس فیلترهایی در اختیار شما قرار می دهد که می توانید بر اساس انها محدودیت هایی را در انتخاب کلمات کلیدی مناسب اعمال کنید .
کیورد پلنر keyword planner
تحقیق بهترین کلمات کلیدی با ابزار KWFinder
یکی دیگر از بهترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی مناسب سرویس KWFinder است که اطلاعات بسیار جامع و مفیدی در مورد کلمات کلیدی سایت ارائه می دهد.KWFinder نه تنها میانگین دقیق جستجوی کلمات کلیدی در یک ماه را به شما نشان میدهد، بلکه میزان ترند کلمه کلیدی را به همراه دشواری رتبهگیریاش (Keyword Difficulty) و همچنین سایت هایی که در این کلمه رتبه خوبی گرفته اند را را نیز نمایش میدهد. به شخصه این ابزار را بیشتر قبول دارم و همیشه سعی کرده ام از این ابزار همراه با ابزار کیورد پلنر گوگل استفاده کنم چون اطلاعات جامعی در اختیار ما قرار می دهد. یکی از بهترین مزیت های این سرویس این است که کلمات کلیدی مناسب مرتبط به جستجوی شما را نیز نمایش می دهد که بستگی به پلن شما دارد . قبلا استفاده از این سرویس رایگان بود به صورت محدود یعنی مثلا کلمه ی کلیدی طراحی سایت را اگر جستجو می کردیم علاوه بر اطلاعات این کلمه حدودا 20 کلمه ی مرتبط دیگر را نیز پیشنهاد می داد ولی در حال حاضر استفاده از این سرویس کاملا پولی شده است.
بهترين ابزار يافتن کلمات کليدي مناسب براي سئو و بهينه سازي سايت
نتیجه گیری
بر اساس مطالب گفته شده برای ساخت لیست کلمات کلیدی نهایی برای سئو سایت شما باید پارامترهایی همچون نرخ تبدیل کلمات کلیدی , رقابت و ریسک پذیری کلمات , رقیبان و تعداد صفحات ایندکس شده رقیبان , بودجه کارفرما برای سئو را در نظر بگیرید با توجه به اینکه در بهینه سازی قبل از انجام هر کاری اولین و مهم ترین قدم یافتن کلمات کلیدی مناسب است لذا باید این مرحله از کار را با حوصله و دقیق انجام دهید تحت هیچ شرایطی نباید در دام کلمات کلیدی سخت و اطلاعاتی بیفتید حداقل در ابتدای مراحل بهینه سازی سایت و مهم تر از همه ی این موارد بهینه سازی داخلی و خارجی سایت بر اساس لیست کلمات کلیدی در سئو است .
اینکه چه کلمه ای بر چه اساسی باید در کدام قسمت از سایت مورد استفاده قرار بگیرید ؟ یا اینکه کلمات کلیدی چگونه در بین محتوای سایت پخش شوند؟ بک لینک سازی داخلی و خارجی سایت چگونه باشد همگی اینها به شما کمک می کنند تا بهترین نتیجه را بگیرید و همه ی این موارد بستگی به کلمه کلیدی شما خواهد داشت.
منبع: پالایش