کامنت مارکتینگ
بازاریابی دیدگاه یا همان Comment Marketing به معنی افزایش بازدیدکننده سایت، افزایش فروش و یا بهبود جایگاه در نتایج گوگل از طریق نظرات کاربران است. در حال حاضر بیشتر سایت های اینترنتی فضایی برای ارسال دیدگاه کاربران در نظر گرفته اند ولی داشتن این بخش به معنی یک کامنت مارکتینگ موفق نیست.
کامنت مارکتینگ چیست؟
به طور معمول کامنت مارکتینگ را میتوان برای ۳ هدف اصلی استفاده نمود. برای هریک از این تکنیک ها اصول و استانداردهای مشخصی وجود دارد که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت ولی در این بخش تلاش میکنیم به صورت اجمالی به تاثیر نظرات کاربران بر موفقیت تجارت شما بپردازیم.
کسب بک لینک از طریق کامنت گذاری
بسیاری از فعالان حوزه سئو کامنت مارکتینگ را راهی برای کسب بک لینک رایگان و فعالیت در فروم ها و سایت های دیگر می دانند ولی به تازگی گوگل ارزش و اعتبار بک لینک هایی از این دست را کاهش داده و اثر گذاری این تکنیک را کم کرده است. البته این کاهش اثر به معنی فراموش کردن این تکنیک نیست بلکه باید تلاش کنیم مسیر بهتری را جایگزین آن کنیم.
بهبود سئو سایت با پاسخ گویی به نظرات کاربران
علاوه بر کسب بک لینک رایگان میتوان برای بهبود وضعیت سئو سایت نیز از نظرات کاربران بهره برد. گوگل اهمیت زیادی به فعالیت کاربران در سایت میدهد و وجود نظرات یکی از نشانه های رضایت کاربر از محتوای صفحه است. همچنین با افزایش تعداد دیدگاه ها عملا محتوای صفحه نیز بیشتر میشود. با توجه به اینکه دیدگاه کاربران همراه با سوالات و اصطلاحات رایج در آن حوزه است شانس شما را برای کسب جایگاه در عبارات طولانی تر به شدت افزایش میدهد.
افزایش فروش با هدف گذاری در بخش نظرات سایت
یکی دیگر از تکنیک های رایج در کامنت مارکتینگ افزایش فروش یا اعتماد سازی برای مشتریان است. زمانیکه یک کاربر وارد صفحه محصول شما میشود، با مطالعه نظرات کاربران از پشتیبانی خوب و کیفیت محصول شما مطمئن شده و رغبت بیشتری برای خرید از سایت خواهد داشت.
استفاده از کامنت مارکتینگ برای بهبود سئو داخلی
بازاریابی دیدگاه یا همان Comment Marketing به معنی افزایش بازدیدکننده سایت، افزایش فروش و یا بهبود جایگاه در نتایج گوگل از طریق نظرات کاربران است.
برای اثر بخشی بیشتر کامنت مارکتینگ و بهبود سئو داخلی سایت این نکات را در نظر بگیرید:
- پاسخ کاربران باید سریع ارسال شود در غیراینصورت پاسخ را در سایت دیگری جستجو میکنند.
- پاسخ ارسالی به نظرات کاربران باید دقیق و کاربردی باشد، ارجاع به محتوای مقاله و ارسال پاسخ های کوتاه ناامید کننده است.
- بعد از پاسخ گویی به کاربر از طریق ایمیل یا پیامک به او اطلاع رسانی شود تا مجدد به صفحه شما بازگردد.
چرا کامنت مارکتینگ بر سئو داخلی تاثیر گذار است؟
ارسال دیدگاه از طرف کاربران و پاسخ گویی شما به آنها هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر سئو داخلی صفحه تاثیر گذار است. در این بخش مهمترین اثرات ارسال دیدگاه بر سئو صفحه را بررسی میکنیم.
1- افزایش رضایت کاربران از محتوای صفحه
یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو در سال ۲۰۱۸ میزان رضایت کاربران از محتوای صفحه است. گوگل روش های گوناگونی برای سنجش رضایت کاربران از محتوای صفحه دارد که همگی توسط الگوریتم رنک برین آنالیز میشوند.
صفحاتی که قابلیت ارسال دیدگاه دارند و البته محتوایی کاربردی و سوال برانگیز ارایه میکنند زمان حضور کاربر یا همان Dwell Time بیشتری خواهند داشت. یعنی احتمال خارج شدن کاربر از صفحه در زمانی کوتاه کاهش می یابد و همچنین کاربران به جای برگشت دوباره به نتایج گوگل ممکن است سوال خود را در صفحه شما مطرح کنند.
2- به روزرسانی مستمر صفحه
گوگل توجه بسیار زیادی به محتوای تازه و البته محتوای ماندگار دارد. ارسال دیدگاه در یک صفحه نشان دهنده ماندگاری محتوا و ارزشمند بودن آن است. همچنین با ارسال هر دیدگاه جدید عملا محتوای صفحه شما به روز رسانی شده و بخش جدیدی به آن اضافه میشود. این دو اتفاق هم بر بهبود جایگاه و هم در حفظ رتبه شما تاثیرگذار هستند.
3- گستردگی دایره کلمات و تقویت مفهوم کلیدی صفحه
هر کاربری که وارد سایت شما میشود دانش و ادبیات منحصر بفردی دارد. سوالات کاربران عموما با همین ادبیات خاص و با استفاده از عباراتی غیر رسمی ولی رایج مطرح میشوند. این پراکندگی ادبیات موجب میشود که شما عبارات متنوعی در مورد همان مفهوم کلیدی در صفحه خود داشته باشید.
همچنین احتمال بسیار زیادی دارد که عبارات یا سوالات درج شده توسط کاربران در بخش نظرات سایت توسط کاربر دیگری جستجو شود و در این شرایط سایت شما نتیجه ای بسیار ارزشمند از نظر گوگل خواهد بود. قبلا در مقاله ای با عنوان مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی به این موضوع پرداخته ایم که پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه کنید.
تکنیک های کاربردی کامنت مارکتینگ در سایت
در مقاله ای با عنوان تکنیک های کامنت مارکتینگ با هدف کسب بک لینک
بهترین استراتژی های ارسال دیدگاه در سایت های دیگر را بررسی کرده ایم. در این مقاله تمرکز ما بر ارسال دیدگاه در سایت و صفحات خودمان است.
1- کاربران را تشویق به ارسال کامنت کنید
به طور معمول نرخ مشارکت کاربران در بخش نظرات سایت های تخصصی پایین است و به ندرت اعتماد به نفس لازم برای ارسال دیدگاه را دارند. شما باید به آنها اعلام کنید که برای نظراتشان ارزش قائلید و به خوبی پاسخ گوی آنها خواهید بود.
در انتهای مقاله یا بالای بخش ارسال دیدگاه از جملات تشویقی برای ارسال دیدگاه استفاده کنید. مثلا میتوانید بگویید. اگر بعد از مطالعه این مقاله هنوز ابهاماتی در ذهن شما هست یا به اطلاعات بیشتر نیاز دارید در بخش نظرات اعلام کنید تا کارشناسان ما پاسخ گوی شما باشند.
2- پاسخ دهی نظرات به صورت کامل و با هدف سئو
تولید محتوای ارزشمند رمز موفقیت در سئو است ولی بیشتر اوقات ما با کمبود متن یا موضوع مواجه میشویم، در نتیجه تعداد کلمات یک مقاله زیاد نمیشود. نظرات کاربران به ما کمک میکند که حواشی جذاب این موضوع را بهتر بشناسیم و در مورد آن توضیحات تکمیلی ارایه دهیم.
یک دیدگاه میتواند همانند یک پاراگراف از متن بر سئو صفحه شما تاثیرگذار باشد. هرزمان دیدگاه جدیدی برای مقاله ثبت شد سعی کنید پاسخ شما طولانی و با هدف گذاری بر روی کلمات کلیدی هدف در صفحه باشد. با این کار شما حجم محتوای ارزشمند و نرخ استفاده از کلمات کلیدی را به بهترین شکل افزایش خواهید داد.
3- یک سوال بیشتر، ۲ دیدگاه دیگر
بسیاری از کاربران سوالاتی عمومی و بدون اطلاعات دقیق مطرح میکنند. به عنوان مثال ممکن است یک کاربر از شما بپرسد که “چرا نرم افزار شما در گوشی من کار نمیکند؟”
در این شرایط شما باید ابتدا سوال کاربر را به صورت کامل پاسخ داده و تمامی احتمالات ممکن را شرح دهید. اما در پایان میتوانید مدل گوشی و نوع سیستم عامل آن را نیز از کاربر سوال کنید. با این کار هم جواب مناسبی به کاربر داده اید و هم او را تشویق به ارسال دیدگاه های بعدی خواهید کرد.
4- از نظرات منفی استقبال کنید
هیچ محصول یا خدمتی نمیتواند بدون عیب و نقص باشد و به طور حتم شما هم مخالفین یا معترضینی خواهید داشت که عملکرد شما را نقض میکنند. به جرات میتوان گفت بهترین نوع نظرات در سایت شما نظرات منفی هستند!
تصور کنید کاربری در صفحه همین مقاله کامنت مارکتینگ نوشته است “این مقاله بنظرم خیلی سطحی بود و چیز جدیدی برای ارایه نداشت.” پاسخ شما در این شرایط باید بسیار محترم ولی محکم باشد. تلاش کنید که دلیل ایجاد حس منفی را شناسایی کرده و آن را به صورت کامل برطرف کنید. برای مثال بالا میتوان پاسخی به شکل زیر در نظر گرفت.
“از ارسال دیدگاه شما در سایت بی نهایت سپاس گزاریم، نظرات شما عزیزان موجب بهبود کیفیت کاری ما خواهد شد. این مقاله برای افرادی تهیه شده است که آشنایی کافی با تکنیک های کامنت مارکتینگ ندارند و به تازگی با این مفهوم آشنا شده اند. اگر این مقاله از نظر شما سطحی است احتمالا فردی با تجربه و دانش بالا در زمینه سئو هستید.
با ارسال یک پاسخ محترم و انتشار یک دیدگاه منفی، شما عملا هم حس رضایت در فرد معترض را برطرف کرده اید و هم به سایر کاربرانی که به این صفحه وارد میشوند اعلام خواهید کرد که به خوبی پاسخ گوی نظرات مثبت و منفی خواهید بود.
5- تکنیک هیجان انگیز من مخالفم
ایجاد فضای چالشی در سایت و استفاده از تکنیک من مخالفم میتواند یکی از راه های اثرگذار برای دریافت نظرات بیشتر باشد. این تکنیک هم در تولید محتوا و هم در ارسال دیدگاه تاثیرگذار است.
تصور کنید که در صفحه خرید گوشی آیفون یک کاربر از کیفیت پایین محصول یا برتری سامسونگ نسبت به آن صحبت کند بنظر شما چه تعداد دیدگاه مخالف یا موافق در ادامه ی آن درج خواهد شد؟ در برخی از صفحات دیجی کالا میتوان صدها دیدگاه از طرف کاربران دید که در حال بررسی و مقایسه محصولات هستند.
یکی دیگر از روش های من مخالفم تهیه یک مقاله انتقادی برای یک محصول یا مجموعه موفق است. در یک آزمایش ساده مقاله ای تحت عنوان چرا ASP.net خوب نیست تهیه کردیم تا میزان بازخورد کاربران را بسنجیم. جالب است بدانید این صفحه در کمتر از یک ماه ۳۰ دیدگاه در خود داشت که محتوای برخی از نظرات بیش از ۴۰۰ کلمه بود.
همچنین در انجمن ها و سایت های تخصصی ASP.net لینک به این صفحه قرار داده شده بود تا متخصصین به آن مراجعه کرده و با مقاله انتقادی وبسیما مقابله کنند.
نکته بسیار مهم در تکنیک من مخالفم آن است که شما شروع کننده باشید ولی در ادامه پاسخ گوی همه نظرات خودتان نباشید. از سایرین تقاضا کنید که نظرات مثبت یا منفی خود را در مورد دیدگاه شما بیان کنند ولی هیچ گاه از حریم ادب و احترام خارج نشوید.
6- خودتان شروع کننده باشید
صفحاتی که دیدگاهی در آنها وجود ندارد شانس پایینی برای مشارکت کاربران دارند. اگر هیچ کس سوالی از شما نمیپرسد خودتان اولین پرسشگر باشید. براساس محتوای مقاله یک سوال ارزشمند بپرسید و به خوبی از طرف مدیر سایت پاسخ آن را ارسال کنید.
با این کار کاربران که وارد صفحه میشوند متوجه خواهند شد که سوالات آنها توسط یک کارشناس به خوبی پاسخ داده خواهد شد. این تکنیک موجب ایجاد حس اعتماد به نفس برای مطرح کردن سوالات بعدی خواهد شد. جالب است بدانیند مقالاتی که حداقل یک دیدگاه ثبت شده دارند ۲۵ درصد بیشتر از مقالات بدون دیدگاه مشارکت خواهند داشت.
سخن پایانی
کلیه روش های پیشنهادی باید با هدف افزایش رضایت و مشارکت کاربران در سایت باشند. اگر در ارسال نظرات زیاده روی کنید یا پاسخ دهی مناسبی به دیدگاه کاربران نداشته باشید میتواند تاثیر معکوسی بر سئو صفحه یا ترغیب کاربران به مشارکت داشته باشد.
بنظر شما چه روش های دیگری برای افزایش نرخ مشارکت کاربران و تشویق آنها برای ارسال دیدگاه در سایت وجود دارد؟ تجربیات خود را در بخش نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: وب سیما