الگوریتم mobilegeddon
الگوریتم Mobilegeddon جدیدترین الگوریتمی است که از طرف گوگل معرفی شده و در حال راه اندازی می باشد ولی فعلا کاملا راه اندازی نشده است.
هدف اصلی الگوریتم Mobilegeddon حذف تمامی وب سایت هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت ها را نداشته باشند.
برای اینکه سایتتان در این دسته از سایت ها قرار نگیرد باید این امکانات را فراهم نمایید:
سایت شما باید دارای طراحی ای واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد
از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود
تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند
قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند
ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
الگوریتم Mobilegeddon در حال ساخته شده و در حال تست بر روی کشور های محدودی است و پس از دریافت نتیجه و اصلاح آن راه اندازی خواهد شد.
در اینجا باید قبل از شروع بحثمان باید به آن دسته از دوستان برنامه نویسی که قصد طراحی سایت برای موبایل به جای نسخه واکنش گرا را دارند باید این نکته را یاد آور شویم که با این طراحی شما به دو مشکل اساسی برخواهید خورد. اول اینکه قابلیت بزرگنمایی عکس هارا از دست خواهید داد و دوم اینکه با مشکل duplicate content روبرو خواهید بود که اهمیت ویژه ای برای گوگل دارد.
شرکت گوگل در فوریه سال 2014 اعلام کرد که این سیستم را در 21 آوریل راه اندازی خواهد کرد که در شبکه های اجتماعی سروصدای زیادی به پا شد که به آن تنش Mobilegeddon یا همان آخرالزمان موبایلی هم لقب دادند و علت اصلی این تنش رو میشه یکی از حرف های گوگل هم دانست که گفته بود این الگوریتم باعث تغییر و تحول بسیار زیادی خواهد شد و بر روی رتبه های سایت هم تاثیر گذار است.
برای اینکه مردم بتوانند خود را با این الگوریتم هماهنگ کنند، گوگل سایت بررسی موبایل را به این دلیل راه اندازی کرد تا مردم بتوانند خود را با این شرایط وفق دهند که در زیر میتوانید نمونه ای از تست این الگوریتم را مشاهده کنید.
چگونه متوجه شویم صفحات سایت ما Mobile Friendly می باشد؟
برای این که متوجه شویم آیا صفحات سایت ما، مناسب تلفن همراه می باشند یا خیر می توانیم از ابزار Mobile-Friendly Test خود گوگل استفاده نماییم. این ابزار صفحات سایت شما را بررسی نموده و مشکلات را برای شما لیست می کند. در صورتی که سایت شما مناسب تلفن همراه نباشد، ممکن است شما افت ترافیک ورودی به سایت داشته باشید. گوگل اعلام نموده است که پس از برطرف نمودن ایرادات، دوباره صفحات شما را در نتایج جستجو پدیدار خواهد نمود. همچنین شما برای تسریع در این امر می توانید از ابزار Fetch as Google صفحات سایت خود را برای موبایل در خواست ایندکس دهید. حال پس از بررسی اینکه آیا سایت شما مطابق الگوریتم Mobilegeddon گوگل می باشد، نوبت تست سرعت صفحات سایت در حالت موبایل است . برای تست این حالت می توانید از ابزار دیگر گوگل به نام PageSpeed Insights استفاده نمایید.
فاکتورهایی که از نظر موبایل گدون مهم هستند:
– ریسپانسیو بودن یا واکنش گرا بودن سایت.
– سایتها اولویت را با گوشی های موبایل و تبلتها بدانند و در طراحی سایت این موضوع را در نظر بگیرند.
– لینک ها به شکلی قرار گرفته باشند که کاربر موبایل برای کلیک کردن آنها دچار مشکل نشود.
– سایت روی تمام دستگاهها با ابعاد مختلف، به یک اندازه کارایی داشه باشد.
– تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند
-ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
– اگر در آنالیزها متوجه شدید که بازدیدکنندگان سایت، کاربران موبایل نیستند، این موضوع را بررسی کرده و مشکل را حل کنید تا سایت Mobile friendly شود.
-از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
تأثیر Mobilegeddon بر سئو
کاملاً بدیهیست که بیشترین تأثیر موبایل گدون در زمینه سئو اعمال میشد. وقتی برای نمایش نتایج موتور جستجوی گوگل، الگوریتم موبایل گدون وارد عمل شد، همه کسب و کارهای آنلاین به تکاپو افتادند تا سایتهای خود را تبدیل به سایتهای ریسپانسیو کنند. همین الان هم که چند سال از معرفی این الگوریتم می گذرد، همچنان یکی از فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی سایتها، میزان Mobile friendly بودن آنهاست. اصلاً آنالیزها و نظرات را کنار میگذاریم، شما که در حال خواندن این مطلب هستید، چقدر ریسپانسیو بودن سایت را مهم میدانید و چقدر در زمان استفاده از موبایل برای بازدید سایتها، با این ویژگی راحت هستید؟
پاسخ سؤال ساده است و مطمئناً تمام کاربران اینترنت، ویژگی ریسپانسیو بودن سایت را حیاتی و بسیار مثبت می دانند.
در آخر الگوریتم mobilegeddon
موبایل گدون هم مانند تمام الگوریتمهای گوگل، استراتژیهای مربوط به طراحی سایت و سئو را تحت تأثیر قرار میدهد.
یعنی باید در نظر بگیرید که سایت شما در برابر این یکی الگوریتم، چگونه ظاهر شود. و باز هم موبایل گدون مانند تمام الگوریتمهای گوگل، نتایج جستجو را وارد سطح تازهای میکند که مهمترین و محوریترین فاکتور در آن، راحتی کاربر است.
منبع : seoblack