چرا باید سئو استفاده کنیم
این سؤال را در ابتدا مطرح میکنیم چرا که تا از اهمیت سئو و بهینهسازی سایت باخبر نباشیم نمیتوانیم به فواید و کارایی آن بپردازیم. یکی از جنبههای مهم سئو، سازگار کردن وبسایت شما با فهم کاربران و منطق موتورهای جستجو است. با وجود اینکه گوگل رضایت کاربران را به صاحبان وبسایت پیشنهاد میدهد، اما نباید این حقیقت را از یاد برد که موتورهای جستجو انسان نیستند. اگرچه موتورهای جستجو به میزان قابل توجهی پیچیده شدهاند، اما هنوز قادر نیستند صفحات وبسایتها را با بینشی مشابه انسان درک، تجزیه و تحلیل نمایند (پیشنهاد میکنم مقاله موتورهای جستجو چگونه کار میکنند را مطالعه کنید). انجام سئو و بهینه سازی سایت، به موتورهای جستجو کمک میکند تا موضوع و اهمیت هر صفحه و میزان کیفیت آن را بهتر متوجه شوند.
بدون سئو یک وبسایت نمیتواند بهدرستی در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. بنابراین اگر موتور جستجو نتواند وبسایت شما را مشاهده کند، مطمئناً کاربران نیز قادر به یافتن محتوای سایت شما نخواهند بود.
فرآیند سئو به چه بخشهایی تقسیم میشود؟
همانگونه که گفته شد سئو یک فرآیند ثابت نیست، اما با این حال میتوان آن را به دو بخش کلی تقسیم نمود.
سئو درونی سایت (On-site SEO)
سئو دورنی به اصول به کار گرفته شده در سایت برای جستجوی بهتر آن توسط موتورهای جستجو گفته میشود. انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تراکم منطقی و غیر مصنوعی آن در تمام متن، به کار بردن متنهای جایگزین برای عکسها، عنوانهایی جذاب با طول مناسب و حاوی کلمات کلیدی همگی از جمله این موارد هستند.
همچنین در سئو درونی سایت مخاطبان نیز اهمیت فراوانی دارند. سئو بیرونی سایت ممکن است برای شما ترافیک بیشتری به ارمغان آورد، اما شما به این مخاطبان چه چیزی عرضه می کنید؟ محتوای با کیفیت نکتهای است که کاربران مهمان را به مخاطبان همیشگی تبدیل می کند. بنابراین سئو درونی سایت از سئو بیرونی بسیار مهمتر است. برای کسب و کارهای کوچک که از قدرت سرمایهگذاری محدودی برخوردارند و مشتریان آنها طیف کوچکی از جامعه محسوب می شوند، سئوی On-Page سایت تمام آن چیزی است که نیاز دارند. در واقع سئو بیرونی هنگامی معنا پیدا می کند که مخاطبان شما از میان مردم عادی باشند.
سئو بیرونی سایت (Off-site SEO)
به ترویج هرچه بیشتر وبسایت یا وبلاگ بهگونهای که موجب کسب رتبه بهتر در لیست نتایج شود، سئوی بیرونی میگویند. سئو بیرونی سایت را اغلب با لینک بیلدینگ میشناسند اما ما ترجیح میدهیم به جای این عبارت کوتاه از عبارت ترویج وبسایت از طریق یک راه مناسب استفاده کنیم چرا که شامل متدها و تکنیکهای گستردهتری در مقایسه با ساخت لینک میشود.
به طور کلی، موتورهای جستجو تلاش میکنند تا صفحات خیلی مهم از یک وبسایت را یافته و هنگام جستجوی کاربران به آنها نشان دهند. یکی از راههای تعیین میزان اهمیت صفحات یک وبسایت، تعداد لینکهایی است که به آن صفحه اشاره کرده است.
لینکهای ورودی، معیار نسبتاً قابلاعتماد هستند و البته میزان تاثیر آنها به وبسایت با سایت مبدأ نیز وابسته است. این تاثیر میتواند مثبت و منفی باشد. اگر از یک وبسایت شناختهشده و قابلاعتماد لینک دریافت کنید قطعاً موجب بهبود جایگاه شما خواهد شد، اما اگر این لینک از وبسایتهای هرزنگار، غیرمرتبط و فروشنده بک لینک دریافت شده باشد باید انتظار عواقب منفی آن را داشته باشید.
تغییرات مداوم الگوریتم گوگل
معیارهای بهینه سازی محتوا به طور دائم در حال تغییر است. بازاریابی محتوا نخستین بار از میانههای دهه 1990 میلادی شکل گرفت. در آن زمان متاتگ ها و تکرار مداوم و مصنوعی کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) تنها تکنیکهایی بود که برای به دست آوردن رتبه مناسب در لیست نتایج به کار بسته میشد.
در سال 2004 بمباران محتوا وبسایتها با انکر تکست ها و خرید لینکهای فراوان از وبلاگها به اهرمی مضاعف برای کسب رتبه بهتر تبدیل شده بود. در سال 2011 پای شبکههای اجتماعی هم به بازار داغ رتبهبندی وبسایتها کشیده شد تا بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز به یک متد اصلی برای بهینهسازی موتورهای جستجو بدل شود. الگوریتمهای موتورهای جستجو همگام با تغییرات دنیای اینترنت دائماً بهینهسازی شدهاند. با این وصف، تکنیکهایی که سالها قبل به بهبود رتبه وبسایت شما و رونق کسب و کارتان منجر شده بود امروزه میتواند آسیبهای جبرانناپذیری به سئو سایت شما وارد کند.
اگرچه آینده تغییرات الگوریتم موتور جستجو نامعلوم است، اما چیزی که واضح است ضرورت و اهمیت سئو است. شاید وضعیت وبسایت شما در موتورهای جستجو هم اکنون رضایت بخش است، با این حال اگر با اصول صحیح سئو پیشروی نکنید در آینده جایگاه خود را در بین کاربران از دست خواهید داد. برای آنکه بتوان از موتورهای جستجو نتیجه گرفت باید به تغییرات ایجاد شده در موتور جستجوی گوگل مسلط بود. اگر بتوانید وبسایت خود را با این تغییرات مطابقت دهید، مطمئناً شما برنده بازاریابی موتورهای جستجو خواهید بود.
منبع: Novin.com