گوگل ادوردز
گوگل ادوردز
گوگل ادوردز یکی از سرویس های قابل ارائه توسط شرکت گوگل بوده که به شما اجازه می دهد با پرداخت هزینه در صفحه نتایج گوگل ظاهر شوید.
گوگل ادوردز، سیستمی است که گوگل برای کمک به شما در بازاریابی محصولات یا خدماتتان در موتور جستجوی گوگل و سایت های وابسته به آن توسعه داده است. در روش تبلیغاتی گوگل ادوردز متن تبلیغ در نتایج گوگل برای کوئری های مرتبط نشان داده می شود. این یک سیستم پرداخت به ازای کلیک ( PPC یا Pay-per-click) است. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید از طریق سرمایه گذاری و مزایده برای یک سری عبارات جایگاه تبلیغ را مشخص کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت می کنید که کاربر بر روی تبلیغتان کلیک کرده باشد.
در گوگل ادوردز تبلیغ به شکل متن کوتاهی ظاهر می شود که در برگیرنده دو عنوان، توضیحات و لینک URL به سایت یا صفحه خاصی از سایت است. تبلیغ جایی از صفحه نتایج دیده می شود که شما می خواهید. به عنوان مثال بالا یا پایین صفحه اول نتایج جستجوی گوگل.
معمولا تبلیغات در بالا و پایین نتایج جستجوی طبیعی ظاهر خواهد شد. شما می توانید بر اساس مزایده خود، جایگاه تبلیغ را نیز مشخص کنید.
تحقیقات انجام شده نشان داده است که 87 درصد از کاربران صفحات بعدی جستجو را بررسی نمیکنند. علاوه بر این هر چقدر تبلیغ شما جایگاه بالاتری داشته باشد بازدیدکنندگان بیشتری به خود جذب می کند و کاربران بیشتر از سایر تبلیغ ها بر روی آن کلیک می کنند.
چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟
واضح است که تفاوتی بین نوع بازدیدکنندگان در سایت وجود دارد. بازدید کنندگانی که ممکن است سایت را در نتایج طبیعی گوگل پیدا کرده باشند رفتار متفاوتی با بازدید کنندگانی که از طریق گوگل ادوردز وارد سایت شده اند خواهند داشت. دلیل این امر بسیار ساده است. ترافیکی که از طریق جستجو و گشت و گذار بعبارتی سئو به دست آمده باشد، مربوط به بازدید کنندگانی است که اغلب به دنبال اطلاعات هستند. این در حالیست که بازدید کنندگان تبلیغات پولی به خوبی می دانند که بر روی تبلیغ کلیک می کنند و به دنبال خرید محصول یا خدمات موردنیاز خود هستند. بنابراین شما به میلیون ها بازدیدکننده مروری (از طریق نتایج طبیعی) نیاز ندارید. در عوض به بازدیدکنندگان خاص و هدفمندی نیاز دارید که از طریق ادوردز وارد سایت شده اند.
تبلیغات در گوگل به همین سادگی نیست!
متاسفم که این را می گوییم: اما برای اینکه بتوانید جایگاه و ترافیک خوبی به دست آورید باید مزایده زیادی بر روی عبارات داشته باشید. شما می توانید اکانت گوگل ادوردز و کمپین خود را در عرض چند دقیقه تنظیم و راه اندازی کنید، اما بدون مدیریت درست قادر نخواهید بود از بودجه خود به خوبی استفاده کنید و نتایج خوبی به دست آورید. اگر مدیریت خوبی نداشته باشید ممکن است کاربر بعد از ورود به سایت به خاطر نامرتبط بودن متن تبلیغ و محتوای سایت نا امید شود. در چنین شرایطی کاربر به عقب بر می گردد و همین امر باعث می شود بودجه و مشتری احتمالی خود را از دست بدهید. علاوه بر این، از طریق مدیریت موثر گوگل ادودرز نه تنها کمپین شما در به دست آوردن ترافیک هدفمند و مرتبط به سایت خوب عمل خواهد کرد، بلکه مقدار هزینه ای که برای هر عبارات دلخواه پرداخت میکنید، کمتر از رقبا خواهد بود.
گوگل چگونه تبلیغات را دسته بندی میکند؟
گوگل زمانی که در مورد جایگاه تبلیغ و مزایده تصمیم گیری میکند، فاکتورهایی در مورد مزایده bid (یا هزینهای که برای هر کلمه در نظر گرفتهاید) و تعداد افرادی که از طریق هر تبلیغ بر روی آن کلیک کرده اند را در نظر میگیرد. گوگل ادوردز به تبلیغات موثر اولویت بیشتری می دهد. اگر تبلیغ و مقصد آن به عبارت موردنظر مرتبط باشد، بازدیدکنندگان بیشتری از طریق پرداخت به ازای کلیک (تبلیغات گوگل) به سایت شما خواهند آمد. بازدیدکننده خوب می تواند به مشتری خوبی تبدیل شود.
چرا تبلیغات گوگل ادوردز پیشنهاد میشود؟
گوگل یک موتور جستجوی بسیار پرکاربرد میباشد که 3.5 میلیارد کوئری را در روز دریافت میکند. لازم به ذکر است که پلتفرم گوگل ادز حدود 2 دهه است که فعالیت دارد و در حوزه تبلیغات پولی یک ارشد بهحساب میآید. گوگل منبعی است که توسط افراد در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند سوالاتی که با ترکیبی از تبلیغات پولی و نتایج ارگانیک پاسخ داده شدهاند بپرسند. مطابق با گزارشی از گوگل مبلغان برای هر یک دلاری که در گوگل ادز خرج میکنند 8 دلار بدست میآورند. لذا دلایلی در این بین وجود دارد که نشان میدهد چرا تبلیغات در گوگل بهنفع شماست.
آیا به دلایل بیشتری نیاز دارید؟ رقبای شما در حال استفاده از گوگل ادز میباشند ( و حتی ممکن است روی عبارات برند شده شما، مزایده کنند!). هزاران شرکت از گوگل ادز استفاده میکنند تا کسبوکارشان را تبلیغ کنند، بدین معنی که حتی اگر شما برای یک عبارت جستجویی به صورتی ارگانیک رنک بگیرید نتایج شما پایین نتایج رقبایتان قرار میگیرد.
اگر شما از تبلیغات PPC برای تبلیغ محصول یا خدماتتان استفاده میکنید گوگل ادز باید بخشی از استراتژی پولی شما باشد، هیچ راهی غیر از این نیست (مگر اینکه از فیسبوک ادز استفاده کنید، اما این موضوع در مقاله دیگری ذکر شده است)
عبارات مهم گوگل ادز که باید با آنها آشنایی داشته باشید
- اد رنک
- مناقصه
- نوع کمپین
- نرخ کلیک
- CPC
- CPM
- نرخ تبدیل
- شبکه نمایشی
- افزونههای تبلیغاتی
- کلمات کلیدی
- PPC
- امتیاز کیفی
این عبارات رایج به شما کمک میکنند که گوگل ادز خود را راهاندازی، مدیریت و بهینهسازی کنید. بعضی از آنها مختص گوگل ادز هستند درحالیکه باقی عبارات مربوط به PPC میباشند. در هر صورت شما باید از این عبارات آگاهی داشته باشید تا بتوانید یک کمپین موثر تبلیغاتی را راه ببرید.
اد رنک
اد رنک شما تعیین کننده جایگاه تبلیغاتی شماست. هرچه مقدار آن بیشتر باشد رنک شما بهتر خواهد بود و افراد بیشتری تبلیغات شما را مشاهده میکنند و احتمال کلیک کاربران روی تبلیغات شما بالا میرود. اد رنک شما با بیشترین پیشنهاد ضرب در امتیاز کیفیتان بدست میآید.
مناقصه
گوگل ادز براساس یک سیستم پیشنهاد و مناقصه است که در آن شما میتوانید بهعنوان یک مبلغ حداکثر مقدار پیشنهادی که میخواهید برای کلیک روی تبلیغاتتان بدهید را انتخاب کنید. هرچه پیشنهاد شما بالاتر باشد جایگاه شما بهتر خواهد بود. شما برای مناقصه سه گزینه پیش رو دارید: CPC، CPM یا CPE
- CPC یا هزینه بهازای هر کلیک مقداری است که شما برای هر کلیک روی تبلیغاتتان میپردازید.
- CPM یا هزینه بهازای هر هزارتا مقداری است که شما برای یک هزار تاثیر تبلیغاتی میپردازید، شما زمانی این مبلغ را میپردازید که تبلیغ شما به هزاران نفر نمایش داده شده باشد.
- CPE با هزینه بهازای هر تعامل مقداری است که شما باید به هنگامی که شخصی اقدامی از پیش تعیین شده با تبلیغات شما انجام میدهد باید بپردازید.
ما استراتژیهای مناقصه را در زیر مورد بررسی قرار میدهیم.
نوع کمپین
پیش از اینکه یک کمپین پولی را در گوگل ادز راه بیاندازید باید یکی از سه نوع کمپینها را انتخاب کنید: سرچ، نمایشی، ویدیو.
- تبلیغات سرچی تبلیغات متنی هستند که در نتایج جستجو در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشوند.
- تبلیغات نمایشی معمولا مبتنی بر تصویر هستند و در صفحاتی که در شبکه نمایشی گوگل قرار دارند نمایش داده میشوند.
- تبلیغات ویدیویی بین 6 تا 15 ثانیهاند که در یوتیوب نشان داده میشوند.
نرخ کلیک (CTR)
CTR شما تعداد کلیکهایی است که تبلیغ شما بهعنوان بخشی از تعداد ویوهایی که تبلیغاتتان دریافت میکند دارد. CTR بالا نشان دهنده کیفیت تبلیغات است که با مقاصد سرچ نیز سازگار بوده و کلمات کلیدی مرتبط را مورد هدف قرار میدهد.
نرخ تبدیل (CVR)
CVR معیاری از ارسال فرم بهعنوان بخشی کل بازدیدهای صفحه فرود شماست. به زبان سادهتر هرچهCVT بالاتر باشد صفحه فرود شما نشان دهنده تجربه کاربری یکپارچهتری است که با همان وعده تبلیغات نیز سازگاری دارد.
شبکه نمایشی
تبلیغات گوگل میتواند هم در صفحات جستجو یا در صفحه وب درون شبکه نمایشی گوگل (GDN) نمایش داده شود. GDN شبکهای از وبسایت هاست که برای گوگل ادز فضایی را در نظر گرفته است، این تبلیغات میتواند متنی یا تصویری باشد و همراه با محتوایی مرتبط با کلمات کلیدی مورد هدفتان نمایش داده شوند. مشهورترین گزینههای تبلیغات نمایشی عبارتند از: گوگل شاپینگ و کمپینهای اپ
افزونهها
افزونههای تبلیغاتی به شما امکان تکمیل کردن تبلیغاتتان را با اطلاعات اضافه میدهد بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه اضافه باشد. این افزونهها به 5 دسته تقسیم میشوند: سایت لینک، تماس، مکان، پیشنهاد و یا اپ.
ما هرکدام از این افزونهها را در زیر بررسی کردهایم.
کلمات کلیدی
زمانیکه کاربر گوگل یک کوئری را در فیلد سرچ تایپ میکند گوگل محدودهای از نتایج را که با هدف کاربر تناسب دارد برمیگرداند. کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که همتراز با چیزی است که جستجوگر میخواهد و کوئری آنها را برآورده میکند. شما کلمات کلیدی را براساس اینکه میخواهید کدام کوئریها به همراه تبلیغاتتان نمایش داده شوند انتخاب میکنید. برای مثال، یک جستجوکننده که “چگونه آدامس را از کفش تمیز کنیم” را تایپ میکند نتایجی را از جانب مبلغان دریافت میکند که کلمات کلیدیای همانند “آدامس روی کفشها” و “تمیز کردن کفشها” در آن وجود دارند.
کلمات کلیدی بومی لیستی از عبارات کلمات کلیدی هستند که شما بابت آنها رنکی دریافت نمیکنید. گوگل شما را بابت این کلمات کلیدی در مناقصه شرکت نمیدهد. معمولا این کلمات کلیدی مربوط به عبارات جستجوی مورد نظر ما هستند اما خارج از دسته چیزی قرار میگیرند که شما آنها را ارائه کردهاید و یا بابتش رنکی گرفتهاید.
PPC
پرداخت بهازای کلیک نوعی تبلیغات است که در آن مبلغ برای هر کلیک روی تبلیغ مبلغی را پرداخت میکند. PPC مختص گوگل ادز نیست اما رایجترین نوع کمپین پولی میباشد. پیش از اینکه اولین کمپین گوگل ادز خود را راهاندازی کنید درک صفر تا صد PPC از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد.
امتیاز کیفی (QS)
امتیاز کیفی شما میزان کیفیت تبلیغاتتان را با نرخ کلیک (CTR)، ارتباط کلمه کلیدیتان، کیفیت صفحه فرودتان و عملکرد گذشتهتان در SERP ارزیابی میکند. QS یک عامل تعیینکننده در اد رنک شما میباشد.
ویدیوی زیر می تواند به طور کامل شما رو با روند گوگل ادورز آشنا کند:
منبع : وب رمز ، سئو کار