سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه به تکنیک، استراتژی ها و روش هایی گفته می شود که از روش های غیرقانونی و مخرب سعی می کنند رتبه وب سایت افزایش دهند. در واقع در سئو کلاه سیاه، هدف بیشتر افزایش رتبه در موتورهای جستجو است و هیچ تمرکزی برروی مخاطبان و کاربران سایت وجود ندارد. البته خب افراد که در زمینه سئوکلاه سیاه، فعالیت می کنند، هیچگاه از دستورعمل های قانونی گوگل تبعیت و پیروی نمی کنند و فقط یک چیز را می ببیند: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در سریعترین زمان و به هر قیمتی.
در جهان سئو، قوانینی وجود دارد که می بایست رعایت شود. این قوانین برای خود ما می باشد که با تبعیت از آنها علاوه بر ایجاد یک محیط مناسب و بهبود تجربه کاربری، می توانیم رتبه سایت خود را به صورت کاملا اصولی افزایش دهیم که هیچگاه دچار افت نشود. برای افزایش رتبه سایت، نیاز است که همیشه با آخرین تغییرات گوگل و تکنیک های جدید سئو، به روز باشید تا بتوانید در رتبه اول گوگل قرار بگیرید. متاسفانه، بیشتر افرادی که در زمینه سئو کلاه سیاه فعالیت می کنند، با اینکه با آخرین آشنا هستند اما در واقع می خواهند که ره صد ساله را یک شبه بپیمایند و نه تنها نمی توانند بلکه سخت مورد جریمه گوگل قرار می گیرند.
8 تکنیک خطرناک سئو کلاه سیاه
1. خرید لینک
مت کات متخصص سئو بیان می کند:
"اکثریت افراد برای اینکه بتوانند لینک های ورودی بیشتری بگیرند و سریع تر در صفحات اول قرار بگیرند، اقدام به خرید لینک می کنند." این یکی از بدترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که متاسفانه سایت های بزرگ هم استفاده می کنند.
مالکان سایت فکر می کنند که با خرید لینک، می توانند سایت خود را سریعتر بالا بیاورند و در همان رتبه بمانند و همچنین دیگر لازم نیست بابت تولید محتوا کلی هزینه کنند اما باید بگوییم، خرید لینک یکی از موارد سئو کلاه سیاه است و گوگل امروزه به افرادی که می خواهند با دورزدن قانون، سایت خود را بهینه نمایند، شدید برخورد خواهد کرد.
2. کامنت های اسپم
حتما تا به حال مشاهده کرده اید که افرادی زیر پست های شما کامنت گذاری می کنند یا لینک های سایت خود را قرار می دهند که از نظر محتوا و موضوع هیچ ارتباطی با سایت شما ندارند. همچنین ممکن است که خود شما این کار را انجام بدهید. باید گفت چنین کامنت هایی را " کامنت اسپم" می گویند. کامنت اسپم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که افراد اغلب فکر می کنند، برروی سایت تاثیر مثبت دارد.
اول اینکه اصولا سایت ها، لینک های ورودی به دیگران به صورت nofollow در می آورند که این یعنی ، هیچ تاثیری این بک لینک بروی رتبه سایت شما ندارد و حتی ممکن است که باعث جریمه سایت شما هم گردد.
همچنین اگر شما کامنت های بلاگ سایت خود را بدون بررسی تایید کنید که نمایش داده شود، ممکن است که لینک های اسپم و مخرب قرار بگیرد که این مساله تاثیر منفی برروی سایت شما خواهد گذاشت و همچنین باعث می شود که جلوه بلاگ شما در بین بقیه کاربران تخریب گردد. پس برای چه اینقدر اصرار دارید که از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید تا مورد جریمه گوگل و کاهش رتبه واقع شوید؟
3. محتوای کپی شده
در خود تولید محتوای ناب صحبت زیاد شده است و همه افراد نیز می دانند که محتوا، پادشاه سایت است. راحت ترین و ارزانترین روش برای افزایش رتبه وب سایت، تولید محتوای ناب است. موتورهای جستجو به محتوای ناب اهمیت زیادی میدهند و استفاده از محتوای کپی شده را بدترین نوع سئو کلاه سیاه می دانند.
محتوای کپی شده علاوه براینکه می تواند باعث جریمه سایتتان گردد و رتبه آن را تحت تاثیر قرار دهد، هویت و اعبتار شما را بین کاربرانتان خراب خواهد کرد. البته اگر قرار است که از محتوا سایتتان را دوباره به کار ببرید ( برای مثال مقاله قدیمی را به درخواست کاربران باز دوباره در سایت تان قرار دهید)، بهتر است که از تگ canonical استفاده کنید.
4. دوباره عبارت بندی کردن مقاله ها
دوباره عبارت بندی کردن مقاله در واقع شبیه همان محتوای کپی شده می باشد. این کار یک دزدی ادبی محسوب می شود و فرق آن با محتوای کپی شده این است که عبارتها را جابجا می کنند تا خیلی شبیه مقاله اصلی به نظر نرسد ولی باید گفت که الگوریتم گوگل خیلی باهوش است و سریعا از روی عبارت خاص می تواند مطلب اصلی را از فرعی تشخیص دهد و دزد آن را جریمه کند. یک تکنیک سئو کلاه سیاه ریز است که خیلی فکر می کنند در آن زرنگ هستند.
5. پنهان کردن متن (cloaking)
پنهان کردن متن یک تکنیک های فریب آمیز است که آن را به عنوان سئو کلاه سیاه می شناسند. در این تکنیک، مدیر سایت یا مسئول محتوا، متنی را می نویسد که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو می توانستند آن را مشاهده کنند. البته امروزه دیگر موتورهای جستجو متوجه این مطلب می شوند و سریعا سایت را جریمه می کنند ولی خب به هر حال باز هم استفاده می شود.
6. Doorway page
این هم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه می باشد. در واقع این صفحه، به عنوان صفحه پرش یا پل شناخته می شود که برای کلمه کلیدی مورد هدف کاملا بهینه شده است و از نظر محتوا ارزش آنچنانی ندارد و هدف آن فقط ارسال کاربر از این صفحه به دیگر صفحاتی است که هیچ ارتباطی با عبارت مورد جستجو کاربر ندارد.
در این تکنیک سئو کلاه سیاه، در این صفحه عباراتی به صورت لینک شده نوشته می شوند که کاربر به دنبال آن ها می باشد برای مثال" اگر می خواهید که ده روش بهینه سازی سایت را بدانید، برروی اینک لینک کلیک کنید" اما محتوای داخلی آن هیچ ارتباطی با عنوان لینک ندارد.
7. به کار بردن کلمات کلیدی زیاد
این تکنیک که قبلا خیلی کاربردی بود، امروزه نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه باید جریمه سایت می شود. گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف تعیین کرده است که بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد. به کار بردن زیادی آن، باعث می شود که گوگل گمان کند، شما قصد دارید با این روش تمام ترافیک را به سمت خود جذب کنید و هیچ محتوای باارزشی ندارید، از این رو سایتتان را جریمه خواهد کرد و شما را جزو استفاده کنندگان سئو کلاه سیاه قرار می دهد.
8. محتوای غیرقابل مشاهده
در این تکنیک کلمات کلیدی را به صورت سفید در پس زمینه مطلب استفاده می شود. از این رو کاربر نمی تواند آن ها را مشاهده کند اما موتورهای جستجو آن را می بیند. این هم یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که ممکن است شما مورد جریمه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی قرار دهد.
فرق این مورد با cloaking این است که در پنهان سازی شما می توانید کدهای جاوااسکریپت را هم مخفی کنید ولی در محتوای غیر قابل مشاهده، فقط متن ها پنهان می شود. به هرحال هر جز تکینک سئو کلاه سیاه تلقی می شود.
اقدامات زیر باعث میشود رنگ سئو سایت شما از سفید به سیاه متمایل شود:
- بهینه سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization
- تکنیک های سئو کلاه سیاه در تولید محتوا
- روش های Black hat در لینک سازی
- اسپم کردن صفحه نتایج گوگل
- سئو منفی یا کاهش عمدی رتبه سایت های رقیب
بهینه سازی بیش از حد سایت یا Over Optimization
هدف از بهینه سازی سایت، استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود رتبه در نتایج گوگل است. اما گاهی اوقات به قدری به فکر ارتقای رتبه سایت خود هستیم که رضایت کاربر را فراموش میکنیم. در چنین شرایطی اصطلاحا بهینه سازی بیش از حد یا over optimization انجام داده ایم.
تکنیکهای سئو کلاه سیاه در تولید محتوا
به خوبی میدانیم که تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت یک سایت خواهد داشت ولی اگر تمرکز ما فقط بر روی تولید باشد ممکن است از مسیر اصلی خارج شده و به سمت تکنیک های کلاه سیاه در سئو برویم.
تکنیک های سئو کلاه سیاه در لینک سازی
سئو کلاه سیاه از بخش های مختلفی تشکیل شده است ولی بسیاری آن را تنها با روش های لینک سازی نادرست می شناسند. در این مقاله تلاش میکنیم تا مهمترین تکنیک هایی که در لینک سازی استفاده میشوند ولی تاثیر معکوس بر مسیر موفقیت شما دارند را بررسی کنیم.
فراتر از کلاه سیاه! بازی با دم شیر
تکینک های سئو کلاه سیاه معمولا با تمرکز بر ضعف الگوریتم های گوگل و استفاده از محتوا یا لینک های غیرطبیعی ایجاد میشوند. ولی دسته ای هستند که پا را فراتر گذاشته و مستقیما صفحه نتایج جستجو یا ابزارهای گوگل را هدف قرار میدهند. این تکنیک ها را معمولا با عنوان SERP Spam می شناسیم.
آموزش سئو کلاه سیاه، یا کلاه برداری از کلاه برداران!
افرادی که در زمینه سئو کلاه سیاه به شما آموزش میدهند در واقع از طمع شما سوء استفاده میکنند. درست در زمانی که قصد دارید سر گوگل را کلاه بگذارید آنها دارند کلاه شما را برمیدارند! شیرینی کسب جایگاه در نتایج گوگل موجب میشود که چشم خود را بر حقیقت ببندید.
سئو منفی چیست؟ بالاتر از سیاهی رنگی هست!
تکنیک های سئو کلاه سیاه ممکن است در بازه زمانی کوتاهی موجب بهبود جایگاه یک سایت شوند ولی اصرار به استفاده از آنها در درازمدت میتواند موجب جریمه سایت، افت رتبه و یا حتی حذف از نتایج جستجو شود. سئو منفی یعنی استفاده از این تکنیک ها برای ضربه زدن به رقبا.
در مورد همه چیز اشتباه می کنیم!
شاید پذیرفتن این جمله سخت باشد، چرا؟ برای آنکه پذیرش این جمله توسط مغز شما انجام میشود و او هرگز دوست ندارد که شما از نقطه ضعفی که دارد مطلع شوید. در واقع به ما اجازه نمیدهد که این حقیقت تلخ را درک و با آن مقابله کنیم.
تفاوت سئو کلاه سیاه با سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه بر خلاف قوانین موتورهای جستجوست و هدف از آن، فریب آنها در جهت افزایش رتبه سایت می باشد. چنین تکنیک هایی در نهایت موجب حذف وب سایت از نتایج جستجو شده و حداقل جریمه آن افت شدید رتبه سایت است. در مقابل سئو کلاه سفید اقداماتیست که مطابق با قوانین موتورهای جستجوست و در طی آن محتوایی با کیفیت برای کسب حداکثر رضایت کاربران در وب سایت تولید می گردد.
چگونه سئو کلاه سیاه را گزارش دهیم؟
در حالت کلی دو دلیل برای گزارش دادن سئو کلاه سیاه ممکن است وجود داشته باشد. در حالت اول وب سایت شما به خاطر عواملی همچون هک شدن، مشکلات ویروسی، سئو منفی یا بک لینک های مضر ممکن است تحت آسیب قرار گرفته باشد. در حالت دوم نیز ممکن است که شما نتایج اسپمی را در نتایج جستجو مشاهده کرده باشید.
برای حالت دوم گوگل صفحه ای را با نام webspam report تعبیه و در آن می توانید مشاهدات خود را گزارش نمایید. لطفا از این ابزار با احتیاط استفاده کنید. هر سایتی که رتبه بالاتری نسبت به سایت شما داشته باشد به معنای اسپم نخواهد بود. گزارشات اسپمی که خود از نوع اسپم هستند، به منزله سئو کلاه سیاه در نظر گرفته خواهند شد.
در حالت اول که وب سایت شما تحت تاثیر عوامل مخربی مانند هک شدن قرار گرفته می توانید گزارشی را تهیه کرده و آن را از طریق malware review در کنسول جستجوی گوگل ثبت نمایید.
در شرایطی که کمپین های سئو منفی بر علیه سایت شما ایجاد گردیده می توانید از ابزار Disavow Links گوگل واقع در کنسول جستجوی آن استفاده کرده و بک لینک های اسپم شناسایی شده را گزارش دهید.
چرا بایستی از سئو کلاه سیاه دوری کنیم؟
روش های سئو کلاه سیاه موجب جریمه شدن از طرف گوگل و سایر موتورهای جستجو می شوند.
با اینکه این گونه روش ها ممکن است تا مدت کوتاهی موجب کسب ترافیک و رتبه بالا برای سایت شما شوند، اما مطمئن باشید که موتورهای جستجو با بروزرسانی های مکرر خود بالاخره متوجه این مسئله شده و وب سایت خاطی را با پنالتی رو به رو می سازند. دقت داشته باشید که خارج شدن از پنالتی گوگل کار آسانی نیست. با توجه به حجم زیادی از کاربران که از موتورهای جستجو استفاده می کنند، حذف شدن از نتایج جستجو به معنای از دست رفتن کسب و کار شما تلقی خواهد شد.
در ادامه مطلب به معرفی روش های سئو کلاه سیاه می پردازیم تا در هنگام تعیین استراتژی سئو وب سایت از انتخاب آنها اجتناب کنید.
شرح و توضیحات بیشتر مطالب در مورد سئو کلاه سیاه:
آنچه که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد:
تکنیک های سئو کلاه سیاه
1. استفاده بی رویه از کلمات کلیدی
منظور از استفاده از بی رویه از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) پر کردن محتوای وب سایت با کلمات کلیدی مشخص و با هدف کسب رتبه در آنهاست. در واقع این کار تلاشیست در این جهت که موتورهای جستجو را متقاعد به مرتبط بودن محتوای صفحه با آن کلمات کنیم. اضافه کردن مشتقات و هم خانواده های یک کلمه کلیدی بدون اینکه از سمت کاربر ضرورتی داشته باشد، تجربه کاربری منفی را ایجاد می نماید. در نتیجه این کار، وب سایت شما ممکن است در کلمات کلیدی نا مربوطی نیز رتبه بالایی کسب کند.
گوگل استفاده بی رویه از کلمات کلیدی را اینطور توضیح می دهد:
- لیستی از شماره های تلفن بی معنی
- بلاک های متنی پر شده با کلمات کلیدی متنوع
- تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی در متن محتوا به صورت کاملا غیر طبیعی
جستجوی کلمات کلیدی که کاربران به جستجوی آنها در وب می پردازند، قبل از نوشتن هر محتوایی امری ضروریست. اما استفاده بی رویه از همه آنها در محتوا به هیچ وجه ایده خوبی محسوب نمی شود. به جای چنین تاکتیک های اشتباهی بهتر است که بر روی تولید محتوای با کیفیتی که حول یک یا چند کلمه کلیدی مشخص است، تمرکز کنید.
2. مخفی کاری
منظور از مخفی کاری (Cloaking) نمایش دو نسخه متفاوت از محتوای یک آدرس از سایت به کاربران و موتورهای جستجوست. وب سایت هایی که اقدام به چنین کاری می کنند، هدفشان کسب رتبه در نتایج جستجو به ازای کلمات کلیدی نا مرتبط با حوزه کاریشان است. وب سایت های اسپم اغلب با هدف مخفی کردن محتوای غیرمجاز درج شده در وب سایت خود از دید گوگل دست به چنین کاری می زند.
کوتاه کردن محتوای سایت برای گروه های خاصی از کاربران امری قابل قبول است. به عنوان مثال شما می توانید که وب سایت خود را در دستگاه های موبایل به صورت خلاصه تری نمایش دهید. همچنین نمایش متفاوت وب سایت برای کاربرانی از یک کشور خاص، امری معمول می باشد. همچنین برخی از وب سایت ها تبلیغات خود را بر حسب منطقه جغرافیایی کاربر تغییر می دهند. تمامی این مثال ها تا جایی که هدف، نمایش محتوای متفاوتی برای ربات های موتورهای جستجو نباشد، قابل قبول است.
بهترین توصیه در چنین شرایطی اینست که از خود بپرسید که آیا تغییر محتوا برای دیگر کاربران به سود آنها خواهد بود یا نه. اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، پس آن کار قابل قبول خواهد بود. شما باید به گونه ای با موتورهای جستجو در هر سناریویی رفتار کنید که همان رفتار را با کاربران واقعی دارید.
در صورت کنجکاوی برای مشاهده وب سایت از دید گوگل می توانید از ابزار fetch as google در سرچ کنسول آن استفاده کنید.
3. ریدایرکت های غیر مجاز
ریدایرکت موجب انتقال کاربر از آدرسی که بر روی آن کلیک کرده به یک آدرس دیگر می شود. در سئو کلاه سیاه از ریدایرکت ها خارج از چنین رویکردی استفاده می شود. همانند مورد قبلی ممکن است که ریدایرکت ها به گونه ای طراحی شده باشند که موتورهای جستجو را به یک آدرس و کاربران را به آدرسی دیگر منتقل کنند.
در برخی سناریوها نیز مشاهده می شود که یک صفحه دارای آتوریتی بالا تنها برای موتورهای جستجو به یک صفحه نا مرتبط ریدایرکت می شود تا رتبه آن در نتایج جستجو افزایش یابد. ریدایرکت 301 موجب انتقال تقریبا کامل آتوریتی به دیگر صفحه می شود. به عبارتی فردی که از این روش کلاه سیاه برای ریدایرکت صفحات استفاده می کند، سعی در دستکاری نتایج جستجو دارد.
ریدایرکت ها تنها بایستی در شرایطی استفاده شوند که برای آن طراحی شده اند. از جمله سناریوهایی معمول می توان به تغییر آدرس یک دامنه یا ترکیب محتوای دو صفحه در یکی اشاره کرد. همچنین ریدایرکت های مبتنی بر جاوا اسکریپت نیز در شرایطی خاص قابل قبول هستند. به عنوان مثال در وب سایت لینکدین پس از ورود به سایت، به پروفایل کامل کاربر مورد نظرتان ریدایرکت خواهید شد.
از ریدایرکت های غیر طبیعی بایستی خودداری کنید، چرا که چنین اقدامی خلاف دستورالعمل های موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ می باشد.
4. محتوای بی کیفیت
ایجاد محتوای بی کیفیتی که هیچ فایده ای برای کاربران ندارد، از اقدامات رایج در سئو کلاه سیاه است. از جمله این محتوا می توان به محتوای کپی شده توسط ربات ها از دیگر سایت ها اشاره داشت. زمانی گوگل قادر به شناسایی محتوای کپی شده از دیگر سایت ها نبود، اما با بروزرسانی گوگل پاندا در سال 2011 بر این مشکل فائق آمد.
در آن زمان بسیاری از سایت هایی که مطالب خود را از دیگر سایت ها کپی کرده بودند، توسط گوگل جریمه شدند. از آن پس گوگل قدرت بیشتری در شناسایی محتوای تکراری یا بی کیفیت پیدا کرده است.
اضافه کردن کلمات کلیدی مخفی در متن نیز از جمله راهکارهای ممنوع می باشد. برخی از وب سایت هایی که اقدام به سئو کلاه سیاه می کنند، رنگ متن مورد نظرشان را با رنگ پس زمینه یکی کرده تا متن مورد نظر قابل مشاهده نباشد. غافل از اینکه این محتوا از دید گوگل مخفی نخواهد بود.
در چنین شرایطی و در هنگامی که کاربران بر روی نتایج جستجو کلیک کنند، محتوای مورد نظرشان را چون مخفی شده، مشاهده نخواهند کرد. در صورتی که محتوای مورد نظر راهکاری برای حل مشکلات کاربران ارائه دهد، نیازی به مخفی سازی آن نخواهد بود.
راهکار دیگر مشابه اینست که وبمسترها اقدام به تولید محتوا حول یک موضوع کرده و پس از کسب رتبه خوب برای آن صفحه، محتوای آن را با یک مورد دیگر تغییر می دهند. این کار تجربه کاربری منفی زیادی به همراه خواهد داشت و از دید سئو راهکاری مناسب محسوب نخواهد شد.
نوشتن محتوای با کیفیت و اورجینال یکی از مهمترین بخش های سئو کلاه سفید است. تولید محتوای با کیفیت موجب اعتماد کاربران به سایت شده و آنها را از حالت کاربر به مشتری تبدیل می کند.
5. دوباره نویسی محتوا
تکنیک دوباره نویسی محتوا شبیه به تکنیک کپی کردن محتواست، اما با این تفاوت که در آن از نرم افزارهای ویژه ای استفاده شده تا با دوباره نویسی و ویرایش محتوای موجود در وب، آن را به عنوان یک محتوای جدید به کاربران عرضه نمود. استفاده از چنین روش هایی ریسک کمتری نسبت به مورد قبلی دارد، اما به خاطر استفاده از نرم افزار، معمولا محتوای بازسازی شده از ارزش زیادی برخوردار نخواهد بود.
6. لینک های پولی
موتورهای جستجو مانند گوگل کاربران را از خرید و فروش بک لینک منع کرده اند. گوگل در وب سایت خود صراحتا اعلام نموده که هر گونه لینکی که با هدف شبیه سازی پیج رنک و رتبه سایت ها در نتایج جستجو ایجاد شده باشد، مغایر با قوانین گوگل محسوب می گردد.
بهتر است که از گرفتن بک لینک به ازای پرداخت پول خودداری کنیند، چرا که گوگل اعلام کرده که هر دو سایت خریدار و فروشنده را با جریمه مواجه خواهد ساخت.
اگر از این مسئله آگاه نبوده و خودسرانه اقدام به خرید بک لینک کرده اید، بهتر است که همین الان آن بک لینک ها را پاک کنید. همچنین می توانید با استفاده از ابزار disavow اقدام به بی اثر کردن آنها نمایید.
7. لینک های اسپم در فوتر سایت ها
این گونه بک لینک ها تنها در فوتر سایت ها قرار گرفته و با هدف افزایش آتوریتی آنها درج می شوند. سایت هایی که اقدام به کسب این گونه بک لینک ها هستند غالبا از نتایج منفی آن بی خبرند. اغلب این گونه لینک ها نیز در وب سایت های نا مرتبط قرار گرفته و در حالت کلی کاملا غیر طبیعی به نظر می رسند.
8. سو استفاده از داده های ساختار یافته
داده های ساختار یافته تحت نام مارک آپ های اسکیما و حتی ریچ اسنیپت نیز شناخته می شوند. به واسطه این داده ها می توان به تغییر در چگونگی نمایش وب سایت در نتایج جستجو پرداخت و نمایش آن را نسبت به دیگر رقبا جذاب تر نمود. شما می توانید بسته به محتوای صفحه خود اعم از پادکست، دستور پخت، کتاب یا محصول، داده های ساختار یافته مرتبط را به آن اضافه نمایید. اسکیمای نظرات احتمالا یکی از پرطرفدارترین نوع داده های ساختار یافته است.
سئو کلاه سیاه در این راستا به گونه ای عمل می کند تا با ارائه اطلاعات نادرست به فریب موتورهای جستجو و کاربران پرداخت. به عنوان مثال یک وبمستر در راستای سئو کلاه سیاه می تواند امتیاز پنج از پنج را به محتوای خود داده تا از طریق داده های ساختار یافته در نتایج جستجو بهتر دیده شود. گوگل در این راستا کاربران را تشویق به گزارش این گونه سایت ها کرده و به همین جهت چنین کاری ریسک بزرگی محسوب می شود.
پیشنهاد می کنیم در اضافه کردن داده های ساختار یافته کاملا صادقانه رفتار کنید. در صورت ارائه داده های صحیح، جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. در مطلب داده های ساختار یافته به این مهم پرداخته ایم.
9. اسپم کردن در بخش کامنت وبلاگ ها
همانطور که از نام این تکنیک نیز پیداست، این تکنیک کلاه سیاه شامل اضافه کردن لینک وب سایت خود در قسمت کامنت وب سایت های مختلف است. این عمل امروزه کمتر انجام می شود، چرا که موتورهای جستجو مانند گوگل در بروزرسانی های جدید الگوریتم های خود لینک های بخش کامنت را عملا در رتبه بندی سایت ها در نظر نمی گیرند.
همچنین اغلب وبلاگ های معتبر لینک های بخش کامنت خود را با تگ نوفالو منتشر می کنند. این مسئله بدین معنیست که موتورهای جستجو مانند گوگل این لینک ها را دنبال نکرده و اعتبار صفحه را به آن ها منتقل نمی کنند.
علی رغم صحبت های اخیر، اما همچنان افراد بسیاری زیادی هنوز اقدام به چنین کاری می کنند و حتی سرویس هایی نیز برای انجام اتوماتیک این کار در اینترنت وجود دارند. کامنت گذاری اسپم به همراه قرار دادن بک لینک از سایتتان یک روش کلاه سیاه برای سئو سایت شما محسوب شده و پیشنهاد می کنیم که از انجام آن خودداری کنید.
در صورتی که وب سایت شما دارای بخش نظردهی به مطالب است، بهتر است که تصمیماتی را اتخاذ کنید تا وبلاگ سایت شما به انبوهی از کامنت های اسپم تبدیل نشود. گوگل صفحاتی را که دارای انبوه زیادی از کامنت های اسپم هستند را با جریمه رو به رو ساخته و از نتایج جستجو پاک می کند. استفاده از ابزارهایی مانند ریکپچای گوگل یکی از روش های ممانعت از ربات های کامنت گذار می باشد.
10. مزرعه های لینک
مزرعه لینک، وبسایت یا مجموعه وب سایت هاییست که تنها با هدف بک لینک سازی ایجاد شده اند. هر یک از وب سایت ها، دارای بک لینک هایی به سایر سایت ها با هدف افزایش رتبه آنها در نتایج جستجوست. موتورهای جستجو از لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی استفاده می کنند. هدف سئو کلاه سیاه از لینک سازی در مزرعه های لینک، افزایش تعداد بک لینک ها از این طریق است.
مزرعه های لینک دارای محتوای کم و لینک های بسیاری هستند. لینک ها غالبا دارای انکرتکست هایی مشابه کلمات کلیدی وب سایت مورد نظر هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل به راحتی می توانند این گونه وب سایت ها را شناسایی کرده و به همین جهت بهتر است که از آنها دوری کنید. در عوض بهتر است که با تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند دیگر وب سایت ها را ترغیب به لینک دادن به خود کنید.
11. شبکه های وبلاگی خصوصی (PBN)
منظور از شبکه های وبلاگی خصوصی، مجموعه ای از وب سایت های نسبتا معتبر است که تنها با هدف لینک سازی ایجاد شده اند. این شبکه ها نیز مانند مزرعه های لینک برای افزایش تعداد بک لینک های یک سایت ساخته می شوند. لینک های خارجی هر شبکه تنها به یک وب سایت منتهی شده و به یکدیگر نیز لینک نمی دهند.
یکی از روش های سئو کلاه سیاه بدین گونه است که فرد اقدام به خرید چند دامین منقضی شده مرتبط و دارای آتوریتی کرده و پس از راه اندازی وب سایت در آن، مطالبی مشابه با مطالب وب سایت خود در آن منتشر می کند. در ادامه نیز بک لینک هایی نیز در آن پست ها به وب سایت خود اضافه می کند. چنین شخصی امیدوار است که موتورهای جستجو متوجه کنترل آنها بر روی این سایت ها نشده و در نتیجه رتبه بالاتری برای وب سایت اصلیتان در نظر بگیرند.
موتورهای جستجو دائما در حال بررسی این مسئله بوده و در صورت مواجهه با چنین اقدامی، دست به جریمه سایت شما خواهند زد. به جای این گونه شبیه سازی ها بهتر است که بر روی وب سایت خود تمرکز کرده و با تولید محتوای با کیفیت، اعتبار آن را افزایش دهید. انتشار محتوا زیر یک سقف اعتبار بیشتری برای شما به همراه خواهد آورد و در نتیجه وب سایت های بیشتری به شما لینک خواهند داد.
منابع:
black hat seo techniques
17 black hat seo
what is black hat seo