الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا

بر آن شدیم که هر شب یک پست به صورت کامل و تفضیلی به بررسی الگوریتم های گوگل بپردازیم.

اولین الگوریتم گوگل ، الگوریتم پاندای گوگل است.

موتور جستجوی گوگل به صورت پیوسته، فاکتورهای مختلف سئو برای رتبه بندی نتایج صفحه های وب را بروزرسانی می کند تا بتواند بهترین نتیجه ها را به کاربران ارائه دهد. هدف اصلی الگوریتم پاندا گوگل پاداش به وب سایت هایی است که محتوای با کیفیت تولید می کنند. این الگوریتم در ابتدا با نام کشاورز شناخته می شد، در فوریه سال 2011 در انتشار اولیه گوگل آن را پاندا نامگذاری کرد و در طی چندماه بر 12 درصد از نتایج جستجوی زبان انگلیسی تاثیر گذاشت.

 

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا Google Panda Algorithm به زبان ساده، بر کیفیت محتوای ارائه شده در سایت نظارت دارد، وظیفه پاندای گوگل است که محتوای کپی شده، محتواهای کوتاه، صفحات تکراری و بی ارزش را بررسی کند و بهترین سایت های دارای ارزش محتوایی بالا را که از قوانین گوگل پیروی می کنند انتخاب و سایت های نامعتبر را حذف کند، در این صورت کاربران با اعتماد بیشتری می توانند از وب سایت های موجود استفاده کنند.

در ایران و زبان فارسی تقریبا از سال 2013 اثرگذاری الگوریتم پاندا بر نتایج کم کم آغاز شد و محتواهای کپی بویژه سایت های که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده میکردند، کم کم از نتایج گوگل حذف شدند یا بعبارتی دچار پنالتی گوگل شدند.

بهینه‌سازی سایت بر اساس گوگل پاندا ۵ راهکار کلی دارد:

۱. افزایش زمان ماندگاری در سایت

۲. افزایش گردش در سایت

۳. کاهش فرار از سایت

۴. شبکه‌های اجتماعی

۵. برندسازی اینترنتی

پانداها از چه محتوایی خوششان نمی‌آید؟

1- محتوای خلاصه شده و ناقص
پانداها علاقه‌ای به خواندن متن‌های دو سه جمله‌ای ندارند. آن‌ها خوب می‌دانند که یک متن کوتاه فرصت کافی را برای پاسخ دادن به نیازهای مخاطب ندارد، به همین دلیل، چشم‌شان را روی متن‌های ناقص و خلاصه‌شده می‌بندند.
2- تکرار حرف‌های قبلی با کپی‌ کردن محتوا
پانداها مثل هر کس دیگری دوست ندارند یک متن را برای بار چندم بخوانند، بنابراین حتی اگر بیست درصد مطلب شما تکراری باشد، آن‌ها دیگر رغبتی به خواندن نخواهند داشت. پس اگر از سایت‌های دیگر برای تولید محتوا استفاده می‌کنید حواستان باشد که یک پاندا قبلاً همه‌ی آن‌ها را خوانده و حالا اگر قرار نیست حرف جدیدی بزنید، حداقل می‌توانید از زاویه‌ی تازه‌ای به آن موضوع نگاه کنید و با جمله‌بندی‌های خاص خودتان به سراغش بروید تا متنتان هم‌چنان جذاب و خواندنی باشد.

3- جمع‌آوری و گلچین کردن محتوا
اگر اهل جمع‌آوری مطلب از وب‌سایت‌های مختلف هستید و از هر مطلب یک قسمت برمی‌دارید و گلچین می‌کنید، باید بدانید پانداها هر کدام از آن مطالب را به شکل کامل خوانده‌اند و حالا به یک گلچین راضی نمی‌شوند. پس این روش هم سیاست خوبی برای تولید محتوا نیست.

4- غالب بودن آگهی یک صفحه بر محتوای تولید شده
اگر موقع خواندن کتاب هر چند ثانیه، یک نفر با تبلیغی تازه از لا به لای صفحات کتاب بیرون بپرد، چه کار می‌کنید؟ اگر تا می‌خواهید تمرکز کنید پیام‌های تبلیغاتی جلوی چشمتان ظاهر شوند چه؟! همه‌ی‌ ما این جور وقت‌ها کلافه می‌شویم و احتمالاً کتاب را به دورترین نقطه‌ی ممکن پرت می‌کنیم! بنابراین اگر توی سایتتان راه به راه محصولات مختلف را تبلیغ کرده‌اید و بنرها و پیام‌های تبلیغاتی از سر و کول سایتتان بالا می‌روند، بدانید که الگوریتم پاندا با عصبانیت دور سایت شما یک خط قرمز پررنگ می‌کشد. پس اعتدال را رعایت کنید.

5- ناهماهنگی محتوا با گوگل
اگر توی سرچ گوگل وعده‌ی چیزی را بدهید و مخاطب‌ها با هزار ذوق و شوق روی لینک شما کلیک کنند و بعد با یک صفحه خالی مواجه شوند مثل این است که کلی مهمان دعوت کنید و بعد خودتان بگذارید بروید. این جور وقت‌ها انتظار نداشته باشید کسی به وعده‌هایتان توجه کند. شما دارای محتوای ناسازگار هستید و پانداها خیلی زود پیدایتان می‌کنند و گرفتار می‌شوید.

چه طور دل پاندا را به دست بیاوریم؟!
موارد بالا از مهم‌ترین موضوعاتی‌ست که می‌تواند پاندا را از سایت شما ناامید کند اما هنوز راه برای به دست آوردن دل پاندا هست. فقط کافی‌ست سری به مطالب قدیمی وب‌سایت بزنید، مطالب تکراری را حذف کنید، بعد بروید سراغ چک کردن هماهنگی بین مطالب و عنوان‌ها و خلاصه این که از شیوه‌های اشتباه تولید محتوا دست بردارید و بدانید تولید محتوای باکیفیت و مفید یک کار زمان‌بر است که در طولانی‌ مدت، شما را به نتیجه دل‌خواه می‌رساند.

چگونه می توانید تشخیص دهید توسط گوگل پنالتی شده اید؟

اگر وب سایت پربازدیدی دارید و از محتوای کپی یا کم کیفیت استفاده می کنید و ناگهان بازدید ارگانیک شما کاهش می یابد و صفحاتی که دارای رتبه گوگل هستید از نتایج حذف یا به صفحات دوم به بعد گوگل می رود، احتمالا شما دچار جریمه گوگل یا گوگل پنالتی شده اید.

گوگل هیچ گاه به طور رسمی در مورد معیار های امتیاز دهی الگوریتم های خود اظهار نظری نکرده است و نکاتی را که ما به آن ها اشاره می کنیم همگی از طریق تحقیقات کارشناسان سئو به دست آمده است.

با استناد به این تحقیقات ما مواردی را که برای جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا گوگل نیاز است رعایت کنید را در زیر ذکر می کنیم :

  • محتوای با ارزش و مورد نیاز کاربر را تولید کنید.
  • مطالب خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • از لینک های داخلی در محتوای خود استفاده کنید.
  • سعی کنید به واسطه طراحی جذاب سایت نرخ bounce rate سایت خود را کاهش دهید.
  • از برچسب های کاربر پسند در مطالب خود استفاده کنید.
  • به هیچ وجه از مطالب کپی برداری شده در سایت خود استفاده نکنید.

الگوریتم پنگوئن/ ویژگی‌های شخصیتی : اهل پیوند صمیمی/متنفر از تکرار کلمات/درون‌گرا

زمانی لینک های اسپم تمامی اینترنت را گرفته بود و جعل در اعتبار لینک ها کاربران را به شدن آزار می داد. الگوریتم  پنگوئن وظیفه شناسایی لینک های اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بک‌لینک خریداری می‌کنند به عهده دارد. لینک های اسپم باعث می شدند کاربران با سرچ کردن به مقصد واقعی خود نرسند. مثلا با سرچ عنوان مورد نظر وارد جایی می شدند که به هیچ عنوان ارتباطی نداشت و از هدف دور می شدند. همانطور که می‌دانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایت‌های دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه‌های بالاتر جستجو قرار می‌دهد. این عمل باعث شده بود تا افرادی سودجو به صورت فله‌ای اقدام به قرار دادن لینک وب‌سایت های دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند.

اگر پیوند پنگوئن‌ها در صف‌های طولانی شما را به یاد پیوندها و لینک‌ها در دنیای وب‌سایت‌ها می‌اندازد خوب است بدانید پنگوئن‌ها از هر نوع پیوند یا لینکی خوششان نمی‌آید. آن‌ها به دنبال لینک‌های طبیعی و معتبرند و وب‌سایت‌هایی با لینک‌های اسپم و غیر مرتبط را جریمه می‌کنند.

مبارزه‌ی پنگوئن با لینک‌سازی اسپم یا (link schemes)

فرض کنید شما یک نامزد انتخاباتی هستید که برای برنده شدن در انتخابات رای‌های زیادی را خریداری کرده‌‌اید. در این مرحله شما رای‌های زیادی به دست آورده‌اید اما با شمارش آراء مشخص می‌شود که این افراد اصلا حق رای نداشته‌اند، بنابراین شما به یک‌باره از رتبه‌ی یک و دو به رتبه‌های بسیار پایین مثل دویست یا سیصد سقوط می‌کنید.
این رای‌های نامعتبر خریداری شده همان لینک‌های غیرطبیعی و اسپم است که از سایت‌های نامعتبر و بدون ربط خریداری کرده‌اید و آن کسی که رای‌های شما را بررسی می‌کند و می‌شمارد، الگوریتم پنگوئن گوگل است.
پنگوئن، وب‌سایت شما را بابت لینک‌های اسپم و بالا آمدن جعلی در رتبه‌ی نتایج گوگل جریمه می‌کند و به پایین‌ترین جایگاه در صفحه‌ی نتایج جست و جوی گوگل می‌کشاند.

مبارزه‌ی پنگوئن با تکرار کلمات کلیدی یا (Keyword Stuffing)

اگر کلمات کلیدی‌تان را به غول‌های چراغ جادوی گوگل اعلام کنید، پنگوئن اجازه نمی‌دهد از سایت‌های بدون ربط سر در بیاورید. در گذشته بسیاری از سایت‌ها برای این که افراد بیشتری را به کلیک کردن روی لینک وب‌سایتشان ترغیب کنند از کلمات کلیدی به شکل انبوه در یک متن استفاده می‌کردند. خواندن این متن‌ها سخت بود و کاربردی برای مخاطب‌ها نداشت و تنها باعث افزایش نرخ کلیک و هم‌چنین بالا رفتن ترافیک ورودی سایت می‌شد. در نتیجه این وب‌سایت‌ها رتبه‌های بالا را در صفحه‌ی نتایج گوگل به دست می‌آوردند.
اما حالا تاکید پنگوئن گوگل روی وب‌سایت‌هایی‌‌ست که محتوای باارزش تولید می‌کنند و متن‌هایی که با کلمات کلیدی بمب‌باران شده‌اند، کنار گذاشته می‌‎شوند.

آیا پنگوئن کارت قرمز جریمه را نشانتان خواهد داد؟
پنگوئن به دلیل داشتن شخصیت درون‌گرا، هیچ‌وقت به شما اعلام نمی‌کند که جریمه شده‌اید. او بی سر و صدا وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. ممکن است ترافیک وب‌سایت شما برای یک کلمه‌ی کلیدی به شدت کاهش پیدا کند یا ممکن است برای یک کلمه‌ی کلیدی مشخص، یکی از صفحات وب‌سایتتان از ایندکس گوگل خارج شود و یا این‌که با پیغام "لینک‌سازی غیرمعتبر" در گوگل وب‌مستر سایت رو به رو شوید. تمام این‌ موارد می‌تواند نشانه‌ی جریمه شدن شما توسط الگوریتم پنگوئن باشد اما اول مطمئن شوید بعد دست به اصلاحات بزنید، شاید مشکل از جای دیگری باشد. بنابراین از بررسی و آنالیز مداوم وب‌سایتتان غافل نشوید.

آیا پنگوئن دوباره به وب‌سایت جریمه شده اعتماد می‌کند؟
برای جلب اعتماد پنگوئن باید تمام لینک‌های جعلی را حذف کنید، برای این کار می‌توانید از گوگل وب‌مستر کمک بگیرید و سپس فایل لینک‌های اسپم را در Disavow the links آپلود کنید. هم‌چنین می‌توانید با تمرکز روی محتوای وب‌سایت و ایجاد هماهنگی بین عنوان‌ها و موضوع متن و تولید محتواهای جذاب و کاربردی، لینک‌های طبیعی و معتبر به دست بیاورید و اعتماد پنگوئن گوگل را جلب کنید. این فرآیند ممکن است کمی طول بکشد اما مطمئن باشید این تغییرات از چشم ربات خزنده‌ی گوگل دور نمی‌ماند.

منبع : ویکی پی دیا ، وب 24